דוקטור נסטור - דיאטן קליני > הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב > דרכים להורדת הכולסטרול, יתרונות וחסרונות

דרכים להורדת הכולסטרול, יתרונות וחסרונות

כולסטרול מוגדר כגורם סיכון מספר אחד למחלות לב וכלי דם. כדי שהכולסטרול יהפוך למסוכן וירכיב את החסימה בכלי הדם שבסופו של דבר תגרום לאוטם שריר הלב או בלשון פופולרית "התקף לב", צריך הכולסטרול לעבור תהליך של חמצון. ככל שרמת הכולסטרול בזרם הדם תהיה יותר גבוהה, יותר כולסטרול יעבור את תהליך החמצון. לכן הרפואה המודרנית מנסה למצוא דרכים להוריד את רמת הכולסטרול בדם.

 הטיפולים הקיימים הינם בעלי יעילות, תופעות לוואי ורמת מאמצים גם כספיים ונפשיים שונים.  ניתן להבדיל בין מספר סוגי טיפול אשר להם הוכחות מדעיות כמשנים את רמות הכולסטרול:

1.  טיפול תזונתי:

נכון להיום התזונה המומלצת להורדת הכולסטרול לא תומכת בצמצום כלל השומנים במזון אלא בצריכת השומנים הנכונים יחד עם צריכה של סיבים מסיסים, ויטמינים ומינרלים. מבין סוגי התזונה שנחקרו, זו שעונה לשם "דיאטה ים תיכונית" הינה התזונה המתאימה ביותר לצורך הורדת הכולסטרול. התזונה הים תיכונית מתבססת על מזון טרי, כמעט לא מעובד, הכולל צריכה גבוהה של פירות, ירקות, לחם ודגנים מלאים, קטניות, אגוזים, ושמן זית. מוצרי חלב נצרכים בכמות מתונה וכך גם ביצים, דגים ועוף. הטיפול כולל גם פעילות גופנית, רצוי פעילות רצופה במשך שעה 4 פעמים בשבוע.

יתרונות: טיפול תזונתי להורדת הכולסטרול, יכול להוריד את רמות הכולסטרול ב-LDL (כולסטרול הרע) מ-10 ועד ל-28%. בנוסף הפעילות הגופנית מעלה את הכולסטרול ב-HDL (כולסטרול הטוב) בין 5% ל-16% מערכו ההתחלתי. מחקרים הראו ירידה בתמותה ותחלואה מאוטם שריר הלב באמצעות הדיאטה הים תיכונית.

אין לטיפול תופעות לוואי, והינו בעל השפעות חיוביות נוספות על רמות הסוכר, לחץ הדם, צרבות ובריאות הגוף בכלל.

חסרונות: קושי בהתמדה, קשה להקפיד על תזונה בריאה לאורך זמן מכמה סיבות ,המזון הלא בריא זול ונגיש והמזון הבריא, יקר וקשה להשגה. המזון העשיר בשומנים לא בריאים, מלח וסוכר, ממכר, ולכן קשה להימנע ממנו. 

טיפול תזונתי הינה הדרך האמיתית והנכונה להתמודד עם הבעיה אבל שמורה לאנשים שמעריכים את עצמם מספיק כדי לוותר על תזונת העדר.

2.  סטטינים:

שליש מהכולסטרול שבגוף האדם מגיע מהמזון אך שני שליש מיוצר בגוף בעיקר בכבד. סטטינים הינן קבוצת תרופות שמדכאות את ייצור הכולסטרול בכבד על ידי דיכוי האנזים האחראי לייצורו. בנוסף משפיעים הסטטינים על מניעת אוטם שריר הלב באמצעות השפעות אחרות כגון מניעת דלקתיות, שהינה חלק מהתהליך השלילי  שעוברים העורקים המגיעים ללב ובאמצעות שיפור התפקוד של האנדוטליום, שכבת העורק שבמגע עם נוזל הדם, אשר תפקודה התקין חשוב למניעת אוטם שריר הלב.

יתרונות: הסטטינים הוכחו כמקטינים את התחלואה מאוטם שריר הלב ב-36% באוכלוסייה בריאה ללא מחלות לב קודמות. עם זאת יש להבין שכדי למנוע אוטם שריר הלב לא סופני אחד אצל חולי לב, יש לטפל באמצעות סטטינים ב-62 בני אדם. כאשר מדובר באוכלוסיה הבריאה יש לטפל באמצעות סטטינים ב-153 איש כדי למנוע אוטם שריר הלב לא סופני אחד.

עלות הטיפול היא נמוכה מכיוון שהתרופה מסובסדת על ידי קופות החולים.

צורת הטיפול נוחה במיוחד. מדובר בכדור בגודל קטן שנילקח פעם ביום בלילה.

חסרונות: כמו לכל תרופה, ליד היתרונות שבטיפול ישנם לסטטינים תופעות לוואי. השכיחה ביותר היא  רבדומיוליזיס או במילים פשוטות פגיעה שרירית שגורמת להתכווצויות בעיקר בגפיים התחתונות. למרות שמטופלים רבים מדווחים על התכווצויות ברגליים, ברוב המקרים התופעה עוברת על ידי שינוי בסוג הסטטין.

 לגבי החששות לסרטן ולסוכרת שהועלו בתקשורת, מטהאנליזה (מחקר שמרכז את התוצאות של המחקרים המבוקרים שנעשו בעבר) מראה שאין הבדל בסיכון לסוכרת ולסרטן בין מטופלים שקבלו סטטינים לבין מטופלים שקבלו תרופת דמה.

 3.  פיטוסטרולים:

פיטוסטרולים מחולקים לשני סוגים, סטנולים ו-סטרולים. הם מבנים סטרואידים צמחים עם מבנה דומה לכולסטרול אנושי, ההשפעה על רמת הכולסטרול בדם היא דרך תחרות עם הכולסטרול על מקום הספיגה מהמעי ובכך מניעת הספיגה של חלק מהכולסטרול הנצרך מהמזון.

יתרונות: פיטוסטרולים במינון של 2 עד 2.5 גר' נמצאו כמורידים את רמות הכולסטרול ב-LDL (כולסטרול הרע) ב-5% עד 15%. על פי תכונה זו של פיטוסטרולים הם אמורים לסייע במניעת מחלות לב, למרות שאין עדיין עדויות מדעיות ישירות לכך.

חסרונות: למרות שהשימוש בפיטוסטרולים נמצא בעל בטיחות גבוהה ברוב המחקרים, מספר מחקרים העלו את הדאגה ששימוש במינונים גבוהים בחומרים אלה מוריד את רמת הקרוטנואידים (מקור לייצור ויטמין A על ידי הגוף), ויטמינים מסיסים בשומן ואנטיאוקסידנטים בגוף. כדי למנוע זאת מומלץ לצרוך חמש מנות של פירות וירקות ביום כדי לשמור על רמות תקינות של הויטמינים הללו.

בחולי סיטוסטרולמיה (מחלה גנטית נדירה המאופיינת על ידי ספיגה מוגברת של פיטוסטרולים) קיימת התוויית נגד לשימוש בסטרולים.

חיסרון נוסף הינו התשלום החודשי הלא מסובסד של התוספים הללו.

 4.  אומגה 3:

אלו קבוצת חומצות שומן שגוף האדם אינו מסוגל לייצר. חומצות שומן מסוג אומגה 3 מיוצרות בעיקר על ידי צמחים, הנבלעים על ידי דגים במעמקי האוקיינוס ומכאן הריכוז הגבוה של אומגה 3 מדגי ים. יש לציין שחומצת השומן המצויה בצמחים מצריכה הפיכה בגוף לחומצות אומגה 3 בשם EPA ו-DHA שהן יעילות לשימוש על ידי הגוף. הגוף לא מבצע את העיבוד הזה בצורה יעילה, לכן ניתן לקבל את חומצות השומן הללו ישירות מדגים.

יתרונות: נראה שטיפול באומגה 3 מקטין את התמותה מאוטם לבבי בשימוש לבד או בשילוב עם סטטינים, למרות שמחקרים אחרים הראו שחולים בטיפול תרופתי ופולשני אופטימלי לא הפיקו יתרון נוסף משימוש באומגה 3.

חסרונות: אומגה 3 עלול לעלות את רמת הכולסטרול הרע במידה מועטה. בנוסף חומצות שומן אומגה 3 הינן בעלות רגישות גבוהה לחמצון, מה שניתן למנוע על ידי אריזת השמן בתנאים אנארוביים (ללא אוויר) והוספת ויטמין E שהינו נוגד חמצון.

דגים ניזונים גם מהמתכות הכבדות שנזרקות לים. מתכות אלו בכמויות גדולות מסוכנות לאדם. רצוי לאכול דגים קטנים ולגוון בין סוגי הדגים. הצריכה המומלצת הינה מנת דג פעמים בשבוע. מי שמעוניין לצרוך אומגה 3 כתוסף צריך לוודא שהכדור נקי ממתכות כבדות.

חיסרון נוסף הינו מחיר היקר של הדגים או של התוספים שאינם מסובסדים בארץ.

מאמר זה הוא אינפורמטיבי בלבד ולא בא בשום פנים באופן במקום יעוץ אצל רופא

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *