דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטה ותזונה נכונה > יוצאים למלחמה נגד האויב האמיתי של המשקל

יוצאים למלחמה נגד האויב האמיתי של המשקל

כלל בסיסי בהסתכלות שלנו על ההשמנה הוא שההחלטות הקשורות לאוכל נעשות
בצורה מודעת ובמתכוון. האמונה הזאת בלבלה את התגובות והפעולות שאנחנו נוקטים נגד
המלחמה הגורלית הזאת נגד מגפת ההשמנה. הדיאטן הקליני ד"ר נסטור ליפובצקי חושף את
האויב האמיתי.

היעדר הרצון שלנו להשפיע על סביבת המזון הלא בריא קשורה ישירות  לאמונה שהבחירות שכל אחד מאיתנו עושה בהקשר למזון שהוא אוכל, משקפות את התשוקות האמיתיות שלו. זהו כנראה שקר גדול כי עלינו להכיר בכך שעל פי כמות האדירה של האנשים המנסים שוב ושוב לרדת במשקל והאחוז הקטן מהם שמצליח, התנהגות האדם לא מתאימה למטרות המוצהרות שלו.

אז יש לי חדשות בשבילכם, בפועל הבחירות שלנו לגבי מזון נעשות באופן אוטומטי וללא ערנות תודעתית מלאה. במקרים רבים בחירות אלו יכולות לבטא בדיוק ההיפך ממה שההחלטה של אותו האדם הייתה צריכה להיות על פי ההעדפה התודעתית שלו. ה"מה" ו"הכמה" אנשים אוכלים מושפעים מאוד על פי השפעות שהאדם הפשוט לא מסוגל לזהות ומכאן לא יכול להתנגד להן. דוגמא קלאסית להשפעה זו היא העמדת דברי מתיקה ליד הקופאית בסופר. בלשון מקצועית זאת אסטרטגיה המקדמת מכירות בשם "שיווק
בדחף". "שיווק בדחף" מעודד קנייה רגשית מתוך דחף רגעי הנגרם על ידי חשיפת יתר למוצר.  במילים אחרות, הלקוח נעמד מספר דקות מול דברי מתיקה אשר בכוונה הוצבו בתור לתשלום.לכן, עובדה זאת מביאה אותו לחשיפת יתר לדברי מתיקה שאין בכוונתו לקנות ולהחלטה הרגשית רגעית לא מודעת לקנות את דברי מתיקה שללא העמידה הממושכת מולם, לא היה קונה. למעשה סידור המיקום של המוצרים בחנויות הינו הגורם המשפיע העיקרי למכירות דוגמא מוצרים המצויים  בקצה המעברים הראשיים בסופרמרקט אחראים ל-30% מהמכירות הכוללות של החנות ובהרבה מקרים חברות משלמות עמלת אקסטרה כדי שהמוצרים שלהם יהיו ממוקמים במקומות המועדפים. העמדת מוצרים במקומות בהם הלקוחות יתקלו בהם בסיום הקנייה יכולה להגביר את הקנייה שלהם עד פי חמש. חלק גדול מהמחקר השיווקי דואג לבדוק כיצד מוצרים יהיו ממוקמים ומוצגים בחנויות. המיקום של מוצרים במקומות המובחרים מעלה את שיעור הקנייה, קנייה מביאה לאכילה של המוצרים האלה ואכילה של מזונות עשירים בקלוריות, שומן ומלח מעלה את הסיכון למחלות כרוניות. בגלל שרשרת האירועים הזאת אפשר לטעון שצריך לטפל במיקום מוצרי מזון הקשורים למחלות כרוניות כגורם סיכון למחלות ולאור ההשלכות הבריאותיות יש לבצע צעדים כדי למתן את הסיכון. מצד שני בעלי סופרמרקטים יכולים להתגונן בכך שאותם לקוחות המגיבים ל"שיווק בדחף" , הם פשוט חסרי שליטה עצמית וצריכים ללמוד איך להתאפק. אבל מחקרים הראו
שתשומת הלב הנובע מחשיפת יתר למוצרים, במיוחד בסוף מסלול הקנייה משפיע הרבה יותר על הלקוח מאשר המטרות ויכולות הבחירה שלו עצמו. יותר מזה, על פי מחקרים  רוב ההחלטות על קנייה נעשות בצורה מהירה מאוד ובצורה אוטומטית ללא השפעה קוגניטיבית משמעותית, בדרך כלל בפחות משנייה. בנוסף הבחירה של מזונות לא בריאים נעשית מהר יותר מאשר הבחירה של מזונות בריאים כמו פרות וירקות. מהסיבות הללו קשה להתנגד לחשיפת יתר של מוצרי מזון לא בריאים. כמובן שלא כל אדם מבין שמיקום מוצרי המזון בסופרמרקטים משפיע על הקנייה שלו או על הרגלי התזונה. בדרך כלל אנחנו שוללים את קיום ההשפעות החיצוניות האלה גם אם הן ברורות לעין. מחקרים מבוקרים מראים שהמיקום משפיע!. גם כאשר אנחנו מנסים באופן מודע להחליט החלטות בריאות, היכולת שלנו להימנע ממזונות טעימים  פוחתת כאשר אנחנו לא מרוכזים, תחת סטרס, עייפים או צריכים להחליט החלטות  בתחומים אחרים שלמעשה מפחיתים את היכולת הקוגניטיבית שלנו. כאשר היכולת הקוגניטיבית פוחתת, קבלת ההחלטות האוטומטית שולטת ותחת התנאים האלה אנשים נוטים יותר לבחור מזונות עשירים בקלוריות ושומן. גם אם מישהו הגיע לסופרמרקט כדי לקנות מוצרי מזון אחרים, אין לו שום סיכוי להימנע מההתמודדות עם אותם מוצרי מזון לא בריאים שמוקמו מול "האף" שלו. לכן למרות שמיקום מוצרי המזון נמצא ממש מול האף שלנו יש להתייחס אליו כמו גורם סיכון נסתר כמו גורמים מסרטנים במים, וזאת בגלל המיקום אשר משפיע על בחירת המזונות שלנו בצורה אוטומטית ובלי שנהיה מודעים ובכך משפיע על הסיכון שלנו למחלות כרוניות הקשורות לדיאטה היומית.

אז אולי הגיע הזמן להתערבות ממשלתית בחופש מיקום מוצרי המזון בסופרמרקטים? ומפני שקרוב לוודאי בריאות הציבור לא בסדר העדיפויות הלאומית, אולי נכון יהיה כחלק מהמחאה החברתית להפסיק לקנות את מוצרי המזון הלא בריאים שהסופרמרקטים ממקמים ליד קופות התשלום?

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטה ותזונה נכונה, דיאטות ואורח חיים בריא, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *