דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטה ותזונה נכונה > תוויות מזון וערכים דיאטטיים

תוויות מזון וערכים דיאטטיים

בחברת השפע בה אנו חיים ישנו מבחר אדיר של מוצרי מזון שניתן לרכוש – חלקם חומרי גלם (חלב, ביצים, קמח, קטניות וכד'), ורובם הגדול של מוצרי המזון הם מוצרים מוכנים. הצעד הראשון בדרך לתזונה נכונה הינו רכישת המוצרים המתאימים לתוכנית התזונה שהרכבנו, ותוויות המזון מספקות לנו מידע זה.
בכדי לרכוש את המוצרים המתאימים – עלינו להבין משמעותם של המונחים המצויינים על גבי תוויות המזון המופיעות על גבי המוצרים השונים. להלן מדריך קצר להבנת תוויות מזון.

מרכיבים
חובתם של יצרני המזון הנה לציין את כל מרכיבי המזון מהם מיוצר המזון. מרכיבים אלה מצויינים על תווית המזון בסדר יורד – בהתאם לכמות כל מרכיב. חומרי טעם ושימור וצבעי מאכל יכולים להיות מפורטים בקבוצה מאוחדת – ללא פירוט ספציפי של כל חומר וחומר, אולם אם קיימים כאלה במזון הם חייבים להיות מסומנים על גבי האריזה.

תכונות דיאטטיות
ישנם ביטויים שונים המציינים מזונות המתאימים לדיאטה, ולכל אחד מהם משמעות חוקית – תקינתית. על מנת שנוכל לדעת האם המוצר שאנו בוחנים הוא דיאטטי ובאיזו מידה – חשוב שנבין את הדברים:

  • נטול – כאשר מצויין על האריזה כי המזון נטול מרכיב כלשהו, סימן כי המרכיב אינו קיים במזון בכל צורה. יצרנים רבים מציינים כי המזון "נטול כולסטרול" כאמירה שיווקית, ואם תבחנו מוצרים דומים על המדף – תמצאו כי גם הם נטולי כולסטרול, פשוט משום שסוג מוצר זה אינו מכיל כולסטרול.
  • מופחת / לייט / קל– כאן אין חובה חוקית, אולם מוצרים שהם "מופחתים" (מופחתי שומן למשל) הם בדרך כלל מוצרים אשר יש להם גרסא נוספת בה לא התבצע מאמץ להפחתת מרכיב כלשהו, לרמה של 66% מאותו המוצר שאינו מופחת. מוצר שהוא מופחת אינו בהכרח מתאים לתוכנית תזונה נכונה, אולם ביחס למוצרים אחרים מאותו סוג על המדף הוא יותר נכון.
  • דל –השימוש במונח בתוויות מזון קבוע ומעוגן במסגרת החוק, ומשמעותו – לפי מרכיביב המזון השונים:
    – דל קלוריות / דיאט – לא יותר מ-20 קלוריות ב-100 מ"ל משקה, לא יותר מ-40 קלוריות ל-100 גרם מזון מוצק.
    – דל נתרן – לא יותר מ-100 מ"ג נתרן ב-100 גרם מזון.
    – דל שומן – לכל היותר 2% שומן (2 גרם שומן לכל 100 גרם מזון)
    – דל כולסטרול – לכל היותר 30 מ"ג כולסטרול בכל 100 גרם מזון.

ערכים תזונתיים
הערכים התזונתיים מפורטים תמיד ל-100 גרם מוצר, וכוללים את כמות החלבונים, הפחמימות, השומנים, הקלוריות, הנתרן ושיעור השומנים הרוויים (אם יש) ב-100 גרם.
על מנת לדעת בדיוק כמה מכל אחד מהמרכיבים קיים באריזה של מזון – יש להכפיל את משקל תכולת האריזה מחולק ל-100, בערך שעל האריזה המתייחס לאותו מרכיב.
כך, עבור קופסת גבינה לבנה השוקלת 250 גרם, ומכילה 5 גרם שומן לכל 100 גרם – ימצאו בסך הכל 12.5 גרם שומן.

ולסיכום – כאשר אתם רוכשים מזון המתאים לתוכנית תזונה נכונה, נסו להתעלם מהמידע השיווקי שעל האריזה, ולהתמקד במידע השימושי, וכך תוכלו לזהות את החלופה המתאימה יותר לתוכנית התזונה שלכם.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטה ותזונה נכונה, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *