דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטות ואורח חיים בריא > נוסעים לחו"ל? דיאטת האנטי ג'ט-לג תפתור לכם את הבעיה

נוסעים לחו"ל? דיאטת האנטי ג'ט-לג תפתור לכם את הבעיה

נוסעים לארצות הברית, לדרום אמריקה או לאוסטרליה. הג'ט לג יכול השפיע על ביצועים שלכם, עסקיים, ספורטיביים או סתם לגזול מכם יום או יומיים של הנאה. ד"ר נסטור מסביר איך הכנה תזונתית יכולה לעזור לעבור את הג'ט לג בשלום.

הסימפטומים של ג'ט לג משפיעים על נוסעים שחוצים אזורי זמן במהירות. המאפיינים הם אי יכולת לישון במשך הלילה שלאחר הטיסה, עייפות, ישנוניות, ירידה במוטיבציה, חוסר המצאות, בעיות התנהגותיות, בחילה, אנורקסיה ורגזניות. הסימפטומים הללו יכולים להשפיע על היכולות של הנוסע, כלומר, היכולת של איש עסקים לנהל מסע ומתן ברמה הגבוהה ביותר, של הספורטאי להגיע להישגים הגבוהים ביותר שהוא מסוגל, היכולת ליהנות בימים הראשונים של החופשה, היכולת להרצות ברמה הגבוהה ביותר למחרת הטיסה וכו, לכן לאורך השנים חיפש המדע דרכים לצמצם את תופעות הלוואי של הג'ט לג.

תופעת הג'ט לג מתרחשת כנראה עקב ההבדלים שבין ה"זמן האמיתי" של הסביבה החיצונית, לבין ה"זמן הפנימי" בגופנו, כפי שנמדד על ידי השעון הביולוגי שהוא מנגנון הזמן הפיזיולוגי. מנגנון זה היושב באזור ההיפותלמוס שבמוח, מתזמן מספר ריתמוסים כך שתפקודים פיזיולוגים שונים מתרחשים במשך היום בזמנים מדויקים יחסית לאחרים. מערכת התזמון שמעבירה ריתמוסים כמו טמפרטורה, שינה וערנות במשך היממה (24 שעות), מבצעת את פעולת ההתאמה בעזרת מידע על הזמן בסביבה החיצונית. במספר מחקרים בהם נחקרים חיו בתקופות זמן שונות ללא אותות זמן חיצוניים, הריתמוסים המשיכו להתקיים עם שינויים קלים בלבד. מחקרים אלו מוכיחים את קיום השעון הביולוגי.

באופן רגיל, השעון הפנימי עובד לאט, מעל 24 שעות, כך שהמידע על הזמן החיצוני עוזר לאפס אותו במשך היום ליממה של 24 שעות. אבל יש גבול לרמת הכוונון שמערכת התזמון יכולה לבצע ביממה אחת. קיימת גם אסימטריה מסוימת בכיוון הכוונון. לדוגמא, קל יותר לדחות את מחזור השינה, כלומר להישאר ער מאוחר יותר ולישון מאוחר יותר, כפי שקורה בטיסה מערבה, זאת מפני שהדחייה היא בכיוון הנטייה הטבעית של השעון. בנסיעה מזרחה, מתקדמים בזמן הליכה למיטה לקטע של היום שבו קשה להתחיל את השינה מפני שלמעשה נכנסים לאזור זמן של ערנות. עד שהתזמון שינה/ערנות מסתנכרן לזמן החדש לאחר נסיעה מהירה דרך אזורי זמן, הנוסע מנסה לישון בתקופת ערנות שקודמת לשינה ביום הפיזיולוגי, מה שגורם לבעיות בתחילת השינה או בשמירה עליה. בנוסף, תקופת השינה שקדמה לתקופה הנוכחית מביאה למצב של ירידה בערנות ולתחושה של ישנוניות במשך שעות היום החדשות. היכולת של השעון ביולוגי להתקדם בזמן, כפי שקורה בנסיעה מזרחה, מוגבלת יותר.

באופן תיאורטי מערכת התזמון מתכווננת במהירות לאזור זמן חדש, אבל למרות שהשעון הביולוגי שולח אותות זמן מתאימות למערכת הפנימית עבור הריתמוסים השונים, חושבים ששיעורי הכוונון מחדש לא מתבצעים באותו הזמן לכל ריתמוס. בדיוק בתקופה הזאת של כוונון התזמונים מחדש מתרחש הג'ט לג. האם שינויים בתזונה מסוגלים להגביר את היכולת הטבעית של הגוף לתזמן את הריתמוסים לאזור הזמן החדש?

אכן כן, מניפולציות תזונתיות יכולות להשפיע על הג'ט לג. התיאוריה מבוססת על ההשפעות של מרכיבי מזון שונים על ריכוז הניורוטרנסמיטרים (חומרים אחראים על התקשורת בין תאי המוח) במוח, אשר משפיעים על התנהגויות כמו שינה.

דיאטה אנטי ג'ט לג מורכבת משלושה אסטרטגיות:

שימוש במזונות עשירים בחלבון אשר אמורים לעודד את מסלול האדרנלין, מה שיביא לרמה אנרגטית גבוהה יותר ושימוש במזונות עשירים בפחמימות שמעודדים את מערכת הסרוטונין, מה שגורם לשינה.

שימוש מושכל במטילקסנטינים (קופאין וטאופילין שבקפה), כדי לגרום לסטיות בשעון הביוליגי.

ארבעה ימים של צריכה קלורית גבוהה וצריכה קלורית נמוכה לסרוגין .

הדיאטה אנטי ג'ט לג משלבת ימים של ארוחות דשנות עם ארוחות בוקר וצהריים עשירות בחלבון כגון בשרים, דגים, ביצים וחלב, וארוחות ערב עשירות בפחמימות כגון פסטה, לחם, תפוחי אדמה, אורז עם ימים של הגבלה קלורית של 800 קלוריות ליום, בדרך כלל יום של הגבלה קלורית יהיה מורכב ממספר פרות בבוקר ובערב וארוחה צנועה המורכבת בעיקר מירקות טריים ומבושלים בצהריים. מפני ששינויים משמעותיים באורך היום מפריעים לשעון הפנימי של הגוף. הרעיון של אכילה מתחלפת מקטין את ההשפעה של הזזה פתאומית בשעון הפנימי. במחקר על חיילים אמריקאים, אלה שלא בוצעו את דיאטת האנטי ג'ט לג פיתחו פי 7.5 יותר ג'ט לג מאלו שבצעו את הדיאטה.

בדיאטת אנטי ג'ט לג מתחילים על ידי יום של ארוחות דשנות ביום הרביעי שלפני הטיסה, וממשיכים לסירוגין עם ימים מוגבלים בקלוריות וימים של ארוחות דשנות (כפי שנאמר ארוחות בוקר וצהריים עשירות בחלבון, וארוחות ערב עשירות בפחמימות). במשך שלושת הימים שלפני הטיסה, מותר לשתות שתייה המכילה קופאין בין השעות 15.00 ל-17.00. ביום הטיסה אוכלים ארוחות דשנות כפי שתואר ומותר לשתות קופאין בוקר של הטיסה מערבה או בין 18.00 ל-23.00 של הטיסה מזרחה. אסור לשתות אלכוהול במשך הטיסה או במעבר בין טיסות.

על חיילים אמריקאים זה עבד, שווה ניסיון.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטות ואורח חיים בריא, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *