דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטה ותזונה נכונה > כל מה שרצית לדעת על השומן בגוף

כל מה שרצית לדעת על השומן בגוף

עד כמה צריך להתייחס למשקל הגוף? כמה פעמים אמרו לכם שאתם נראים טוב, אבל בתוך תוככם הרגשתם שאתם לא מרגישים כך? ואיך ניתן לדעת את האמת על מצב השומנים שלנו? ד"ר נסטור ליפובצקי מספק את התשובות.

1. שומן קל יותר משריר מבחינת נפח

שומן קל יותר מאשר מסת הגוף הרזה. למשל, "כוס" שומן קלה יתר מ"כוס" שריר. זה מסביר למה פעילות גופנית כוח מוגברת (שבונה שריר) יכולה למעשה לגרום לעליה במשקל יותר מאשר ירידה במשקל, לפחות בתחילת הפעילות שהגוף מגייס שריר להקל על המאמץ.

2. רקמת השומן בגוף דורשת פחות קלוריות מאשר רקמת השריר

רקמת השומן בגוף פחות פעילה מאשר רקמת השריר. זאת אומרת, זקוקה לפחות קלוריות כדי להתקיים. זו הסיבה למה אחוזי השומן חשובים כל כך לשמירה על ויסות המשקל. ככל שאחוזי השומן שלך גבוהים יותר (ואחוזי השריר נמוכים יותר) יהיה צורך בפחות קלוריות כדי לקיים את המשקל שלך ומכאן יהיה יותר קל לעלות במשקל עם אותה תצרוכת קלורית.

3. אחוזי השומן

נוהגים לבטא את שומן הגוף כ"אחוז שומן בגוף". אחוז שומן בגוף הוא כמות רקמת השומן בגוף כאחוז של משקל הגוף. אם סך משקל הגוף שלך 80 קג' ויש לך בגוף 20 קג' שומן, אחוז השומן שלך הוא 25%.

4. חישוב שומן הגוף ובריאות

ככל שאחוז השומן בגופך מעל הרמות הממוצעות (עד 20% לגבר ועד 30% לאישה), הסיכון למחלות הקשורות למשקל יתר עולה. מחלות אלו הן מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, אבנים בכיס המרה, אוסטיוארטריטיס וסוגים שונים של סרטן.

5. BMI תקין לא בהכרח משקף אחוזי שומן תקינים

אדם בעל BMI (משקל חלקי הרבוע של הגובה) תקין, יכול להיות בהחלט בעל אחוזי שומן גבוהים. BMI הוא מדד טוב לכלל האוכלוסייה אבל לפרט לא תמיד משקף את המצב האמיתי. אתן דוגמא של בחורה שביצע אבחון היום בקליניקה, אישה בת 26, בגובה מטר שישים ומשקל 61 קג' עם BMI השווה ל-23.8, ויחד עם זאת בעלת 25 קג' שומן בגופה. זאת אומרת 41 אחוזי שומן אך BMI בגדר הנורמה. אחוזי השומן המומלצים עבורה, עד 30%.

6. מיקום שומן הגוף, שומן בטני, ואחוזי השומן בגוף

כפי שהבנו, סך הכל שומן בגופנו חשוב לויסות המשקל. אבל איפה השומן שמור בגוף גם חשוב, במיוחד לבריאות. במילים פשוטות, ככל שיותר שומן נמצא סביב לבטן (הקרוי שומן אבדומינלי או ויסצרלי) השפעתו על הבריאות גרועה יותר. שומן בטני קשור משמעותית לסנדרום המטבולי המאופיין ברמות גבוהות של אינסולין, רמות גבוהות של סוכר, יתר לחץ דם, שומנים בדם גבוהים וכולסטרול טוב נמוך. בכל מקרה שומן בטני קשור משמעותית לסיכון יתר למחלות לב כאשר שומן בחלק התחתון של הגוף הרבה פחות מזיק לבריאות.

7. מי מפתח עודף שומן בטני?

גברים, בדרך כלל נוטים לאגור שומן סביב הבטן, כאשר נשים נוטות לאגור שומן באזור האגן והירכיים. אך למרות שלמין זכר או נקבה יש את ההשפעה הגדולה ביותר על מיקום השומן, זה לא הפקטור היחידי, גם גנטיקה, גיל, ומצב הורמונלי (במיוחד אצל נשים) משפיעים על מיקום השומן. גיל המעבר גורם להצטברות של שומן באזור הבטן. לגבי גיל, ההשפעה על צבירת שומן באזור הבטן עולה הרבה יותר כל עשור אם מלווה בחוסר פעילות גופנית.

איך בודקים אחוזי שומן בצורה אמינה?

קיימות מספר שיטות למדידת אחוזי שומן. מדידה נכונה של אחוזי השומן תעזור לך בשתי שאלות. א. האם המשקל הנוכחי בריא? ב. במצב של ירידה במשקל, האם הירידה איכותית ?זאת אומרת, האם הירידה מורכבת בעיקר משומן ולא משריר ונוזלים ?

השיטות הקיימות הן.

1. מדידת קפלי העור: מדידה מכנית שנעשית על ידי מדידת קפלי העור במס' מקומות בגוף. הבדיקה זולה מאוד אך יחד עם זאת מאוד לא מדויקת ותלויה במהימנות המודד לחזור על הבדיקה במקומות המדויקים בהם נעשתה הבדיקה קודם לכן.

2. מדידה על ידי מוליכות חשמלית: מכשיר אשר פולט לגוף פולס חשמלי שעוצמתו נמוכה ומודד את החשמל החוזר אליו. כידוע נוזלים מוליכים חשמל, אך שומני הגוף נאגרים כמעט ללא נוזלים, לכן ככל שאחוז השומן גבוה יותר, פחות שומן חוזר למכשיר המודד. הבדיקה מאוד לא מדויקת בין היתר מכיוון שתלויה במצב הנוזלים בגוף בזמן הבדיקה.

3. שקילה תת-מימית: שיטה זו בודקת את נפח הגוף בידיעה שרקמת המסה ללא שומן צפופה יותר מרקמת השומן. המדידה מאוד מדויקת. הבדיקה נעשית בתוך בריכת מים, עם מכשור מתקדם לכן מצריכה צוות מיומן וציוד רב..

4. Bod-Pod: מכשיר בעל טכנולוגיה מתקדמת המבוסס על העיקרון של בדיקת נפח כמו בשקילה התת-מימית אבל מבוסס על דחיקת אוויר במקום מים. זו בדיקה קלה, נוחה, מהירה ומדויקת ביותר אשר עונה על השאלות הקריטיות.

5. DEXA: בדיקה שמשתמשת בקרינה ברמה נמוכה. הבדיקה מדויקת ביותר אך יקרה מדי לצרכים של האדם הבריא.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטה ותזונה נכונה, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *