דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטות ואורח חיים בריא > איך להישאר עצמאי ללא פיליפיני בשנות הזקנה

איך להישאר עצמאי ללא פיליפיני בשנות הזקנה

רוצים להישאר עצמאים ללא פיליפיני לידכם בשנות הזקנה? עשו עכשיו כדי לא להגיע למצב של סבא

לכולנו יש סבא, סבתא או אפילו אב או אהובים שהגיעו למצב הכל כך לא נעים של חוסר עצמאות והזדקקות לעזרה צמודה. ברור שכולנו מקווים שלנו לא יקרה ושנשאר פעילים ועצמאים עד סוף חיינו. יתר על כן, כולנו היינו רוצים להישאר בסביבה הטבעית שלנו בביתנו, בשכונה שלה אנו רגילים, יותר מאשר לעבור לדיור בו סביבנו אנשים הסובלים ממחלות שונות.

לשמחתנו לא הכל תלוי ביד הגורל. מתברר היום שקיימים דרכים בעזרתם ניתן למנוע את העתיד המר. התמודדות עם מספר גומרי סיכון בגיל העמידה יכול להשפיע בצורה דרמטית על יכולתנו להמשיך לחיות חיים עצמאים.

כללים לשמירה על העמצאות והבריאות

עישון: מספיק להיות אדם מעשן כדי להגביר את הסיכון לטיפול במוסד סיעודי ב-56% בקבוצת המעשנים הצעירים וב-32% בקבוצת המעשנים המבוגרים.

חוסר פעילות: אצל הקבוצה בגיל 45 עד 64, חוסר פעילות גופנית מגביר את הסיכון להיכנס למוסד סיעודי ב-40%.

השמנת יתר: בקבוצת הגילאים 65 עד 74, השמנת יתר מגבירה את הסיכון ב-31%.

סוכרת: בקבוצת הגילאים 45 עד 64 סוכרת מכפילה את הסיכון להיכנס למוסד סיעודי.

יתר לחץ דם: יתר לחץ הדם מעלה את הסיכון ב-35% בקבוצת הגילאים 45 עד 64 וב-29% בקבוצת הגיל המבוגר יותר.

בעיות אלה תורמות למחלות כרוניות שגורמות לפגיעה בעצמאות ככל שמתבגרים, כגון מחלת לב, אירועים מוחיים, אוסטיאופורוזיס ומיני סרטנים.

ההשפעה גדולה יותר כאשר משלבים מספר גורמי סיכון. למשל צעירים סכרתיים שגם עשנו היו בסיכון פי חמש יותר גבוה למוסד סיעודי מאשר המקבילים להם באותו הגיל ללא גורמי סיכון אלה.

מה לעשות?

מניעה של חמשת הגורמים שצוינו יכולה לא רק להקטין את הסיכון הסיעודי העתידי אלא גם את הסיכון למוות מוקדם. זכרו, רוב הסיכונים שצוינו נמצאים בשליטתנו.

1. אם אתם מעשנים, דברו עם הרופא על האפשרויות הקיימות כדי להפסיק לעשן. כולנו יודעים שעישון רע לבריאות. אבל כאן אני מזכיר לכם עד כמה רע. עישון מזיק עוד לפני הלידה ועד לסוף חיינו, זאת על ידי העלאת הסיכון למחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות נשימתיות, אוסיטיופורוזיס וקטרט.

2. היו יותר פעילים. מספיק 30 דקות של הליכה אינטנסיבית חמש פעמים בשבוע כדי להוריד את הסיכון להתקף לב ואירוע מוחי, להקטין את רמות הסוכר ואת הסיכון לסוכרת, את לחץ הדם. פעילות גופנית של 60 עד 90 דקות ליום ברוב ימי השבוע יכולה לעזור להוריד במשקל ולשמור עליו.

3. שפרו את הדיאטה שלכם על ידי שינויים פשוטים. הוסיפו מספר מנות ירקות מכל הצבעים ירוקים כהים, אדומים, כתומים או צהובים או פרות ליום יום במטרה להגיע ל-9 מנות ליום. עברו לשומנים בריאים יותר. דלגו על שומנים טרנס (שומן מוקשה חלקית), בחרו פחות שומנים רויים (שומנים מן החי), וצרכו יותר שומנים בריאים (חד בלתי רויים כמו שמן זית, אבוקדו וטחינה, רב בלתי רויים כמו שמן חריע, תירס ואגוזי המלך ואומגה 3 מדגים ים צפוניים).

4. שמרו על לחץ דם יציב. בהתאם להמלצות להורדת לחץ הדם, בצעו פעילות גופנית על בסיס יומי, אל תעשנו, צרכו יותר פרות וירקות, דברי חלב דלי שומן, מעט בשרים שמנים ודברי מתיקה והרבה הרבה פחות מלח ממה שצרכתם עד היום. מחקרים מראים שהצמדות לכללים אלה עוזרים להוריד את לחץ הדם בצורה משמעותית.

5. בדקו את צפיפות העצם. רצוי שכל אישה בגיל 65 ומעלה תבדוק את צפיפות העצם. אם קיים סיכון גבוה לאוסטיאופורוזיס רצוי לבדוק מוקדם יותר. בכל מקרה רצוי לבצע פעילות התנגדות אשר שומרת על מסת העצם ולצרוך מספיק סידן וויטמין D.

גורם חשוב נוסף שמגביר את הסיכוי להגיע למוסד סיעודי הוא דיכאון. מחקר ארופאי שבדק ב-11 מדינות מבוגרים בגיל 65 ומעלה המקבלים עזרה סיעודית מצאה ששכל שאדם מדוכא יותר הסיכוי להגיע למוסד סיעודי גבוה יותר. ישנם מספר הסברים. דיכאון יכול להקטין את ההגנה האימונית, את בריאות הלב, שמירה עצמית על הבריאות ואת האפשרות להישאר פעיל וקשור לאחרים. אדם שחושב סובל מדיכאון עליו לדווח לרופא כדי לקבל טיפול ולמנוע התדרדרות במצבו.

עקבו אחרי המלצות אלו ועזרו לעצמכם היום להיות מבוגרים פעילים ומאושרים.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטות ואורח חיים בריא, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *