דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטה ותזונה נכונה > ממה מורכבת תזונה נכונה בזמן הריון?

ממה מורכבת תזונה נכונה בזמן הריון?

תזונה נכונה בזמן הריוןהריון הוא אתגר גופני יוצא דופן לגוף האישה, שדורש ממנה שינויים גופניים והורמונאליים קיצוניים ואספקת כל התנאים הנדרשים להתפתחות בריאה ותקינה של העובר. בהתאם, גם צרכי התזונה שישרתו באופן הטוב ביותר את האם המתוגברת בילד, משתנים ודורשים מהאם ההריונית לסגל לעצמה הרגלים מעט שונים ובעיקר לעקוב בשימת לב אחר תחושת הגוף ומצבו.

עליה במשקל

העלייה במשקל האישה ההריונית כולל את משקל העובר וקילוגרמים נוספים של שליה, כלי דם מורחבים ומערכות גופניות תומכות הריון. העלייה במשקל הסבירה היא בין 8 ל – 15 קילוגרם, כ-20% מהמשקל המקורי. במידה שיש עליה גדולה יותר במשקל, יש להיוועץ עם רופא. אחת הסכנות הנגזרות או מאובחנות כתוצאה מעליה גדולה במשקל היא סכרת הריון – שעלולה לגרום לסיבוכים בלידה ולמשקל יתר של העובר, אבל גם עם סכרת הריון אפשר להתמודד בהצלחה עם ביקורת רופא סדירה והגבלות תזונה.
חשוב לזכור כי ניתן לעשות דיאטה בזמן ההיריון, אך רק בהנחיית רופא או דיאטן קליני.

מים

המים הם מרכיב חשוב בגופנו תמיד, על אחת כמה וכמה בשעת הריון. המים הם מרכיב חשוב בתכולת התאים, הם מאפשרים מעבר חומרים אל הרחם והזנה מיטבית של העובר ומגנים עליו בתוך השליה מפגיעות. בנוסף הם גם מסייעים לשמירה על חום תקין של הגוף ולכן גם על חום תקין אצל העובר. לכן, בזמן הריון יש להקפיד על שתייה מרובה, לפחות 3 ליטרים ביום.

מינרלים וויטמינים

התפתחות תקינה של ההיריון דורשת מהגוף את כל משאבי הויטמינים והמינרלים שלו ורצוי לספק לו כמה שיותר מאלה. ניתן לעשות זאת באמצעות צריכה של פירות וירקות בכמות נדיבה (כמו פלפלים ירוקים ואדומים העשירים בוויטמין C). הסיבים התזונתיים בפירות ובירקות גם מיטיבים עם החומרים פעילות מערכת העיכול שלך. אם יש חשש לסוכרת הריון או משקל יתר של העובר, מומלץ להוריד בצריכת הפירות בגלל האינדקס הגליקמי הגבוה שלהם.

חומצה פולית חשובה בזמן הריון. היא נמצאת באופן טבעי בעלים ירוקים, קטניות ובוטנים, אבל אל תהססי לקחת אותה גם כתוסף תזונה בכדורים. מומלץ להעשיר את התזונה גם בסידן (במוצרי חלב פרה, סרדינים, קטניות ושקדים) ובברזל (בקטניות, אגוזים, ירקות עלים, בשר, עוף ודגים ואפשר גם בכדורים בהתאם לתוצאות בדיקות הדם).

ממה להימנע

מזונות עשירים בשומן רווי ומטוגנים למיניהם הם תמיד לא מומלצים, על אחת כמה וכמה בזמן הריון.  בצריכה של מזונות עם ערך גליקמי גבוה שעשויים לגרום לעודף סוכר בגוף צריך לצמצם ולהעדיף מזונות מלאים : אורז וקמח מלא, שיפון ושיבולת שועל על פני לחם לבן, סוכר לבן ודומיו.

ממתיקים מלאכותיים ואלכוהול הם מחוץ לתחום בהריון וגם בצריכת קפאין צריך לצמצם – לא יותר מ-2 – 3 כוסות ביום. בנוסף צריך להיזהר מאוכל שלא מבושל מספיק – ביצים רכות, דגים נאים ולאכול בשר שמבושל היטב.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטה ותזונה נכונה, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *