תזונה בגיל השלישי

תזונה למניעת מחלות ודיאטה בגיל השלישי

גוף האדם דומה למכונה, מכונה ביולוגית מתוחכמת ביותר, אבל בסך הכל מכונה. המכונה שלנו זקוקה לטיפולים וכאשר השנים עוברות הטיפולים צריכים להיות נכונים יותר ומדויקים יותר. לרכב חדש לא יקרה כלום אם נפספס פה ושם את זמן הטיפול השנתי אך כאשר זמנו של הרכב עובר, דיוק בזמן הטיפול ובהרכב הטיפול נהיה קריטי מאוד. אם נטפל בו נכון ובזמן הרכב ימשיך לנסוע כמו חדש.

גופנו כמו הרכב זקוק לטיפול נכון ומדויק בגיל השלישי. אם ברכב הכוונה היא לטיפול שמנים פעם בחצי שנה ושימוש בדלק נכון, במקרה של הגוף מדובר בתזונה אשר מחזקת את הגוף ונאבקת נגד המחלות השונות שמופיעות בגיל השלישי. צריך לזכור שככול שהשנים עוברות מתרחשים בגוף שינויים רבים: ירידה בצריכה האנרגטית (הגוף זקוק לפחות קלוריות), ירידה במסת השרירים, ירידה במסת השלד, שינויים במערכת העיכול כגון ירידה ביכולת ספיגת המזון (מרכיבים חיוניים לתפקוד הגוף לא נספגים), ירידה בתנועתיות המעי (עצירות) ופגיעה בחושים שגורמים לתיאבון. מאידך אנשים מסוימים בגלל בדידות, נוחות או סתם עצלות, לא אוכלים את המזונות הנכונים אלא מזונות עשירים בקלוריות ללא ערך תזונתי, מה שגורם להשמנה, למחלות לב, לחץ דם וסוכרת.

על ידי אכילה נבונה המתאימה לגיל השלישי בשילוב עם אורח חיים בריא, ניתן להנות מאיכות חיים גבוהה, הרגשה אנרגטית ונעימה.

אז מה צריך לעשות?

מחקר שהתפרסם בעיתון הרפואי היוקרתי "Journal of the American Medical Association" בדק תחלואה ותמותה באוכלוסיית מבוגרים בגלאים 70 עד 90 ברחבי אירופה. המחקר מצא שבגברים ונשים שנצמדים לתזונה ים תיכונית (התזונה הים תיכונית היא חלק ממרכיבי בתזונה בשיטת נסטור להרזיה, ספורט ובריאות) הייתה ירידה של 23% בתמותה מכל סיבה שהיא (כולל ממחלות לב, כלי דם וסרטן). אצל אלה שבנוסף לתזונה הים תיכונית, שתו אלכוהול בצורה מתונה, עסקו בפעילות גופנית שלושים דקות ביום ולא עישנו, הירידה בתמותה הייתה של 65%!!! ממה מורכבת הדיאטה הים תיכונית? אוכלים כל יום דגנים מלאים, פרות וירקות, קטניות (כל אלו עשירים בסיבים תזונתיים מה שיכול גם לעזור כנגד עצירות), שומנים כגון שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים (בנוסף להורדת הסיכון במחלות לב וסרטן, תורמים לתחושת השובע) , דברי חלב דלי שומן (מתברר שצריכת סידן עוזרת בהורדה במשקל וחשובה לשמירת מאזן סידן חיובי בקשר לדלדול עצם), מספר פעמים בשבוע דגים, עוף וביצים, ורק מספר פעמים בחודש, בשר אדום ודברי מתיקה. מכיוון שחשוב מאוד לשמור על משקל הגוף בגדר התקין רצוי להתייעץ עם דיאטן קליני לפני השינוי התזונתי.

חשוב לעסוק בפעילות גופנית. הליכה היא אפשרות טובה, אך ניתן גם לעסוק בפעילות בחדר כושר תחת הדרכה מתאימה. הרעיון הוא ללכת, אם אינכם יכולים לעשות זאת ברצף אז לכו במקטעים, העיקר להגיע לפחות לחצי שעה ביום, ועדיף אף יותר. הפעילות כאמור מקטינה סיכון בכלל, אך גם משפיעה לטובה על שימור מסת השריר ומסת העצם.

שתיית כוס יין אדום ליום מסתמן כצעד נכון, אלכוהול מעלה את רמות הכולסטרול הטוב, פועל כנוגד חמצון (חומרים מחמצנים מעורבים במחלות סרטן, לב ואחרות), ובנוסף מהנה.

הקפידו לא להרבות במלח. המלח בחלק מהאוכלוסייה גורמת לעליה בלחץ הדם. ניתן במקום להשתמש בתבלינים אחרים כגון פלפל, פפריקה ועלים למיניהם.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטות ואורח חיים בריא, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *