דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטה ותזונה נכונה > רוצים לרזות? תצטרכו לעשות שינוי מחשבתי

רוצים לרזות? תצטרכו לעשות שינוי מחשבתי

כדי להוריד קילוגרמים מיותרים, מתרכזים רבים סביב המשקל והמקרר. כדי להיראות כמו אתלט, כדאי להתחיל לחשוב כמוהו. קחו אחריות על גופכם.

מהי האסטרטגיה הטובה ביותר על מנת לרדת במשקל? לדעתי ההחלטה שצריך לקבל אדם המבקש להשיל קילוגרמים ממשקלו אינה לרדת במשקל אלא משהו מעט שונה: לחשוב על אוכל כמו ספורטאי- ולהתנהג בהתאם.

מנקודת מבט זו האוכל לא ישמש כמטרה לירידה במשקל, ועודף המזון לא ישמש תענוג מפוקפק בעת אכילתו ועונש כבד לאחר מכן. מעכשיו תחשבו כמו ספורטאים. המזון יהפוך לאמצעי לשפר את התוצאות הספורטיביות שלכם. מיום ליום תראו את התוצאות משתפרות, תרגישו את הגוף שלכם חיוני ובריא יותר. מבלי לשים לב גופכם יתחיל להשתנות. השומן יתחיל להצטמק והשרירים יתחילו להיות בולטים יותר.

1. בלי לחץ

בזמן לחץ ומתח נפשי התרחקו מאוכל. נכון, קשה לבקש דבר כזה. אבל הזמנים בהם אנחנו עושים את הבחירות התזונתיות הגרועות ביותר הן בזמן לחץ נפשי. השתדלו לאכול כשאתם רגועים ונינוחים. לפעמים האוכל הלא בריא הוא רק סימפטום למשהו עמוק ומהותי בחיינו.

2. אוכל אינו אויב

בעבר, כשהייתי ילד שמן, חשתי אשם בארוחות. כאילו האוכל הוא אויב,אבל אוכל הוא גם מקור לחוזק ולבריאות. ככל שתהיו ערים לתפיסה מוטעית שלכם לגבי אוכל, כך יהיה קל להתייחס לארוחות כאל מה שנועדו להיות – מקור לאנרגיה ולחיזוק הגוף.

3. לבחור באחריות

רוב הכישלונות התזונתיים נובעים מאי לקיחת אחריות. זכרו, רק אדם אחד מחליט מה אנחנו אוכלים. לא הדודה שמתעקשת, "תטעם, תטעם", לא הלקוח שהצטרף אלינו למסעדה ומזמין מזון לא בריא ולא הילד שהשאיר מחצית מארוחת הערב שלו. זאת הייתה החלטה שלנו, של כל אחד מאיתנו. הרכב הגוף שלנו, למעט כמה סיבות רפואיות, מוכתב על ידי מספר עצום של החלטות קטנות יומיומיות. כדי לגרום למהפכה בהרכב הגוף שלנו, עלינו לקחת אחריות על עצמנו. המראה שלנו היום, מבוסס על החלטות שקבלנו בעבר, והמראה שלנו מחר מבוסס על ההחלטות שנקבל היום.

כאשר אתם רואים אתלט עומד מולכם, אתם מסתכלים על מבנה גוף שהוא תוצאה של אלפי החלטות קטנות שהתקבלו במהלך שנים.

4. למה זה כדאי?

לפני שנשנה את אורחות חיינו, עלינו לשאול את עצמנו עד כמה אנחנו מחוייבים ועד כמה חשוב לנו. זה חשוב, כי אין קיצורי דרך ותזונה בראיה היא לא פחות מאשר קבלת החלטה על אורח החיים. זו התחייבות משמעותית, אבל תחשבו שתקומו יום יום עם החלטה רעננה ובריאה. זה פשוט נפלא.

5. איפה מתחילים?

בכל תהליך חדש, חשוב בתחילה לדעת איפה אנחנו עומדים. ערכו מעקב שבועי של מה שאתם אוכלים. תהיו ישרים. אין טעם שתרמו את עצמכם. דיווח אמין של המזונות שאתם אוכלים הוא התחלה מצוינת לשינוי אמיתי.

6. אוכל בעל נפח אנרגטי ואוכל בעל נפח מזין

מזונות בעלי נפח אנרגטי גבוה עשירים בקלוריות ביחס למשקלם או הנפח שלהם. למשל: גבינות שמנות, חמאה, ציפס, המבורגר, חטיפי אנרגיה, שתייה קלה. אלה מזונות ש"דוחפים" לכם המון קלוריות בזמנים שאתם לא צריכים אותן.

קיימות כמובן הזדמנויות בהם נרצה לצרוך מאכלים בעלי נפח אנרגטי גבוה, אבל לא בשלב זה בו אנו מנסים לרדת במשקל.

מזונות בעלי נפח מזין גבוה הם מזונות שהרמה האנרגטית שלהם נמצאת ביחס נמוך למשקלם ולנפח שלהם ועשירים בגורמים מזינים. למשל: פירות, ירקות, דגים, בשרים אך לא שמנים.

עכשיו, כשהבנו את העובדות הפשוטות האלה, קחו עט וסמנו את המזונות בעלי נפח אנרגטי גבוה ברשימה שלכם.

7. איך לגרום לשינוי

השלב הבא הוא להחליף חצי מהמזונות בעלי נפח אנרגטי גבוה במזונות בעלי נפח מזין גבוה. למה חצי? מכמה סיבות:

  • כוח הרצון שלנו הוא לא אינסופי. לכן, לא כדאי להתחיל בגדול מדי.
  • שינוי קיצוני לא עובד. אנחנו מנסים לשנות הרגלים שליוו אותנו שנים, לכן נעשה זאת בהדרגה.
  • המטרה היא לפתח אורח חיים בריא לאורך זמן, כך שיוביל לאיכות חיים טובה.

8. ומה עוד אפשר לעשות?

  • נקו את הבית- סלקו מאכלים שמפריעים לכם להגיע למטרתכם. לי תמיד קל יותר להחליט על המזונות הנכונים כאשר הם נמצאים בסביבתי. אני משתדל לקחת לקליניקה פרות טריים ויוגורטים לא שמנים. כך קל יותר להיצמד לתוכנית התזונתית.
  • פינוקים- פעם בשבוע אכלו מאכל אהוב עליכם. גם אם אינו בריא ביותר. לצדו, אכלו באותה ארוחה מזונות בעלי נפח מזין גבוה.
  • הגישו את הארוחה על צלחת אישית ואל תביאו צלחת מרכזית אל השולחן- יותר קל לעמוד בפיתוי לאוכל כאשר כאשר החשיפה אליו קטנה. לכן עדיף להגיש את המזון בצלחת אישית ולא מרכזית.
  • החלפות- החליפו מזונות בעלי נפח אנרגטי גבוה במזונות בעלי נפח מזין גבוה. למשל, סודה במקום מיצים, סטיק סינטה במקום המבורגר, טוסט עם גבינה צהובה 5% ומשקה דיאט במקום פיצה ובירה..
  • אל תישקלו- כרגע לא חשוב כמה אתם שוקלים. חשוב איך אתם נראים ומה אתם מרגישים. משקל יכול לעודד לעתים, אבל להרוס במצבים אחרים.
  • העדיפו טבעי- כמה שהמזון יותר טבעי ופחות מעובד, הוא בעל נפח מזין יותר גבוה
  • בישול- אין זמן לזה? אני נוטה להאמין שלכולנו יש את אותה כמות זמן, ההבדל נעוץ באופן הארגון שלו. כדי לחסוך זמן, כדאי לעשות כמות גדולה של מזון מבושל בריא ולהשתמש בו בזמנים שאין לנו זמן לבשל.
  • שומן: דיאטות דלות מאוד בשומן פשטו את הרגל מזמן. היום ידוע שאכילת שומנים טובים במתינות עדיפה מבחינה בריאותית על פני אי אכילת שומן בכלל. בחרו בכמויות הגיוניות של שומנים טובים אותם תמצאו באגוזים, שקדים, שמן זית, אבוקדו וטחינה.
  • פחמימות- אני נוהג לצרוך פחמימות מעובדות כמה שפחות ומנסה להימנע מדגנים עשירים בקלוריות וממאפים המבוססים על קמח לבן. במקומם אני בוחר בלחמים מלאים, אורז מלא וקיטניות. אני משתדל לפזר את צריכת הפחמימות הללו לאורך היום ולא מוותר עליהן לאחר אימון.

זכרו, אם תחליטו להפוך לאתלטים, עליכם להתחיל לחשוב כמוהם. קחו יוזמה ותתחילו להתאמן, כרגע לא חשוב באיזה סוג ספורט, חדר כושר, הליכות, שחייה. ובמקביל, התחילו להתייחס לאוכל כאמצעי לשנות את הרכב גופכם, כך יהיה קל יותר ויותר להחליט את ההחלטות התזונתיות הנכונות.

החליטו את ההחלטה ותחדשו אותה שעה-שעה, יום-יום. עשו את השינוי בהדרגה ותבנו את אורח החיים הנכון שיחזק אתכם עד להגעה לגוף שחלמתם עליו.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטה ותזונה נכונה, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *