דוקטור נסטור - דיאטן קליני > מאמרים וכתבות > הגישה החיובית כדי לעבור את ארוחת ליל הסדר בשלום

הגישה החיובית כדי לעבור את ארוחת ליל הסדר בשלום

ושוב פסח בפתח, עם השמחה המלווה את החגיגה המשפחתית מחד אך החרדות המוקדמות בעקבות הקילוגרמים העתידים לבוא והמאמץ המרגיז הצפוי בכדי להוריד אותם מאידך. ממש מיותר, ללא ספק מיותר לא לפעול מראש כאשר הכתובת על הקיר. ד"ר נסטור ליפובצקי, דיאטן קליני מומחה לרפואה מונעת, מגלה לנו איך להתכונן  נפשית כדי להימנע מנזק ידוע מראש.

הגישה כדי שלא לעלות במשקל בפסח הזה תהיה לא קשורה לספירת קלוריות, להימנעות מפחמימות או מקילומטרים של ריצה. הגישה תהיה מבוססת על שליטה עצמית, על מודעות לטעויות שאנחנו עושים ועל יושרה פנימית.

לשם כך נגדיר שלושה כללים בסיסים:

1.      אני אדם בעל יושרה פנימית. ומתוך כך אני עומד בהחלטות שאני מחליט. בטח ובטח כאשר החלטות אלו נוגעות לבריאותי, לאיך אני מרגיש עם עצמי ולמה שאני מקרין לסביבה שלי.

            זהו הכלל הבסיסי, הנחת היסוד כדי לעבור תהליכים חיוביים!!!

2.      לפני כל ארוחה חגיגית אתכנן מראש מה אני הולך לאכול באירוע. השנה ארוחת חג ראשון מתקיימת אצל דודה ברטה, אני ממש אוהב מצות עם חרושת, ועוד משהו, דודה ברטה תמיד מכינה עוגת פסח שאי אפשר לעמוד בפנייה, אבל עדיין אני רוצה לעבור את החג בשלום ולמחרת להרגיש נעים עם גופי. לכן ההחלטה שלי לארוחת חג ראשון תהיה לשים לידי מצה אחת, המצה הזאת תלווה אותי לאורך ארוחת החג, על חצי ממנה אמרח חרושת ועל החצי השני… כבר נראה. בנוסף אוכל דג למנה ראשונה ועוף או בקר למנה השנייה, אבל אוותר על תפוחי אדמה שלא ממש מעניינים אותי אבל אוכל סלט ירקות כמה שבא לי. בסוף הארוחה אני מחליט לאכול פרוסה אחת של עוגת פסח יחד עם הקפה. אם אעמוד (ואעמוד!) במה שהחלטתי, בסוף הארוחה אתן לעצמי תפיחת שכם עצמית כי אני מה זה בסדר, אני אדם עם יושרה פנימית שעומד בהחלטותיו הבסיסיות ביותר (כאלה שאם לא אעמוד בהן אף אחד לא ידע ולכן הרבה אנשים מרשים לעצמם לא לעמוד בהן).

            לזה אני קורה תהליך חיובי!!!

האלטרנטיבה היא להגיע לחג הפסח של דודה ברטה ללא החלטה, לתקוע כמה מצות עם חרושת, עוד כמה עם הרוטב של העוף שילוו אותו כמה תפוחי אדמה ברוטב שמן זית ולבסוף ממממממממ העוגה של פסח המפורסמת, שאחרי הפרוסה הראשונה שבלעתי לפני הקפה, תוך כדי המשך קריאת האגדה אבלע עוד שתי פרוסות. כמובן שלמחרת ארגיש נורא מנופח ולא נעים ואגיד לעצמי, חתיכת אידיוט, בשביל מה עשית את זה.

           לזה אני קורה תהליך שלילי.

3.      לילה, אני קורא ספר במיטה לפני השינה. החג הראשון אצל דודה ברטה היה מצוין וההרגשה הפיזית שלי ממש לא רעה. לפי התוכנית, לקחתי מצה אחת ואותה אכלתי במהלך ארוחת החג, על חצי אחד מרחתי חרושת, נהניתי והמשכתי בארוחה, אכלתי דג, עוף עם סלט ירקות והרטבתי את החצי השני של המצה ברוטב של העוף. ממש שבעתי. אז הגיע העוגה עם הקפה. אכלתי פרוסה אחת, דודה ברטה התעלתה על עצמה גם הפעם, כל שנה העוגה הזו יותר טעימה. המשכנו לדבר… צלחת עם כמה פרוסות עוגת פסח נשארה מולי ואז…. לא עמדתי בזה ואכלתי פרוסה שנייה. מייד לאחר שזה קרה, עצרתי את עצמי וחשבתי, או קיי, נכון שלא עמדתי בהחלטה הראשונית שלי, אבל זה יכול לקרות. הרי אני רק בן אדם… לכן, אני בוחר להבין שטעיתי ומכאן אני ממשיך בתוכנית המקורית כאילו כלום לא קרה, ואלמד לפעם  הבאה להתכונן טוב יותר. למשל, להחליט אחרי פרוסת העוגה הראשונה, לקום מהשולחן ולשבת במקום רחוק מהעוגות, או ללכת לאחד החדרים להשתעשע עם ילדי המשפחה או לעזור לדודה ברטה להוריד את הכלים מהשולחן.

            לזה אני קורה תהליך חיובי!!!

 האלטרנטיבה היא להמשיך להתאבל על אותה פרוסת עוגה מיותרת. זה רק יגרום לשנאה עצמית ולהמשך אכילה, של עוד שתי פרוסות, הרי כבר קלקלתי ומה זה משנה אם אוכל פרוסה או שלושה… התוצאה היא שלמחרת ארגיש מנופח, לא נעים ועם תדמית עצמית אפסית.

           לזה אני קורה תהליך שלילי

 

נקיטת גישה חיובית לאורך כל הדרך, החל מהחלטה על יושרה פנימית (כמובן כל מי שקורא מילים אלו, בעל יושרה פנימית באינסוף תחומים, משפחה, עבודה, מקצוע…, מדובר כאן ביושרה פנימית כלפי עצמנו, כלפי גופנו והחלטותנו הבסיסיות ביותר), בתכנון ההתנהגות בארוחה העתידית ולבסוף בלקיחת אחריות במקרה של אי עמידה בתוכנית, תגרום למניעת עליה במשקל, ולשליטה, כך אנו שולטים באוכל ולא הוא בנו, וכן תסייע ללמוד מהטעיות כדי "לעלות כיתה" בצורת האכילה וההתנהגות שלנו, ומעל הכל נהנה מהרגשה  נהדרת של חיוניות.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב מאמרים וכתבות, תזונה בחגים ותוייג תחת , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

2 Responses to הגישה החיובית כדי לעבור את ארוחת ליל הסדר בשלום

  1. dvora fishler says:

    הי דר נסטור
    אני מסכימה עם כל מילה שאתה כותב.
    אך יש לי בעיה – מה עם הסוכר והשמן הנמצאים בתוך הסלטים המוגשים?
    ואין לנו שליטה על זה.
    שרק נהיה בריאים, אמן
    חג שמח ופסח כשר
    דבורה

    • Dr.Nestor says:

      שלום דבורה,
      בדיוק על זה המאמר מדבר. שבארוחה כזו שהיא חריגה, את יכולה להחליט לאכול ליד המאכלים הנכונים והבריאים, את המאכל שאת אוהבת למרות שהוא לא נמנה בין המאכלים ה"בריאים", ובזה שאת מחליטה מראש על הכמות, היא לא תהיה כזו נוראית שתזיק לך, וכך לאכול ולהרגיש טוב עם עצמך.

      חג שמח!
      ד"ר נסטור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *