דוקטור נסטור - דיאטן קליני > הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב > איך מורידים את הכולסטרול הרע ומעלים את הכולסטרול הטוב?

איך מורידים את הכולסטרול הרע ומעלים את הכולסטרול הטוב?

הורדת כולסטרולהכולסטרול גורם למחלות כלי דם ולב ובעיקר לטרשת עורקים. הרבה אנשים עוקבים בדריכות אחר רמת הכולסטרול שלהם ומנסים להוריד אותה, מתוך הבנה שרמה גבוהה מידי עלולה לסכן את בריאותם. שינויים בהרגלי התזונה ופעילות ספורטיבית קבועה ומשמעותית יכולים לשפר מאוד את מאזן הכולסטרול בדם ולהפחית את הסיכוי לבעיות רפואיות.

מהו כולסטרול

למעשה, הכולסטרול הוא חומר אורגני טבעי, שקיים בממברנה או בקרום התא, בכל תא בכל היצורים החיים. ברמה התאית, תפקידו לשמור עם נזילות פנים התא ולווסת אותו בפני חום וקור. הוא משתתף ביצירת המיאלין, שעוטף ומגן על תאי העצב וביצירת ויטמינים A, D , E ו-K. בנוסף, לכולסטרול תפקיד ביצירה של הורמונים סטרואידיים חשובים. הכולסטרול נמצא באופן טבעי בגוף – כ-70 אחוזים ממנו ממקור אנדוגני (מיוצרים על ידי הכבד) וכ-30 אחוזים בלבד הם ממקור אקסוגני, כלומר מגיעים לגוף על ידי התזונה שלנו, בין היתר בחלב, בשר וחלמון ביצה.

הטוב והרע

מולקולות הכולסטרול אינן מסיסות במים והן נעות במחזור הדם בתוך צבירים של מולקולות כולסטרול העטופות במעטפת שומנית. צבירים הכולסטרול נקראים ליפופרוטאינים. הליפופרוטאינים מגיעים בכמה הרכבים שונים  המדורגים על פי רמת הצפיפות שלהם ובניהם ה- HDL  (High Density Lipoproteins) המכונה "כולסטרול טוב" וה- LDL (Low density Lipoproteins) המכונה 'כולסטרול רע'. לשני סוגי כולסטרול אלה השפעה חשובה על התפתחות מחלות לב וכלי דם בגוף. הכולסטרול הרע נע במסלול קבוע מהכבד אל רקמות הגוף ועודף שלו יכול לגרום למשקעים של רקמות שומן שייצמדו לדפנות כלי הדם ויצרו אותם. הכולסטרול הטוב עושה את הפעולה ההפוכה ונע מהגוף אל הכבד וכמו מנקה איתו את הכולסטרול העודף מהגוף.

הפערים בין רמת הכולסטרול הרע לטוב הם שקובעים את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. רמת כולסטרול רע של פחות מ-100 מיליגרם ל-100 סמ"ק דם ורמת כולסטרול טוב שעולה על 40 מ"ג ל-100 סמ"ק  נחשבים למאזן מצוין. רמת כולסטרול רע של מעל 160 מ"ג מעידה על סיכון בריאותי ניכר.

הורדת כולסטרול באמצעות שינוי הרגלי התזונה

הורדת רמת הכולסטרול הרע נעשית באמצעות התאמה תזונתית נכונה – צמצום במזונות עתירי כולסטרול והעשרת התזונה מזונות שמורידים כולסטרול. מומלץ להימנע ממזונות בעלי שומן רווי כמו גבינות צהובות וחמאה, להתרחק משומן טרנס הנפוץ בין היתר במאפים שונים. גם בבשר אדום מומלץ לצמצם.

במקביל, ניתן לצרוך מזונות שמורידים את רמת הכולסטרול : שמן זית, שקדים ואגוזים, קטניות ועדשים למיניה. מזונות עם סיבים תזונתיים מסיסים כמו שיבולת שועל וגם טחינה ואבוקדו יסייעו בשיפור מאזן הכולסטרול בגוף.

העלאת הכולסטרול הטוב

את רמת הכולסטרול הטוב בגוף ניתן להעלות באמצעות פעילות ספורטיבית קבועה ומוסדרת, בהיקף של לפחות 4 שעות שבועיות ולמשך תקופה ממושכת. אם לאחר שלושה חודשים של איזון תזונתי ופעילות ספורטיבית בדיקות הדם עדיין מציגות מאזן כולסטרול גרוע, מומלץ להתייעץ לגבי טיפול תרופתי.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *