דוקטור נסטור - דיאטן קליני > דיאטות ואורח חיים בריא > מהי התזונה הנכונה המומלצת לנו בכל אחת מתקופות החיים?

מהי התזונה הנכונה המומלצת לנו בכל אחת מתקופות החיים?

תזונה ואורח חיים בריאתקופות שונות בחיים גורמות לנו לשינוי באורחות החיים ובכל אחת מהן תידרש לנו תזונה המתאימה למאפייני הגיל ולאתגרים שעומדים בפני הגוף. שני קווים מרכזיים עוברים כחוט השני לאורך כל תקופות החיים שבחייו של אדם מודע תזונתית הלוקח אחריות על חייו.

הראשון הוא הרגלי תזונה בריאים ומודעות לחשיבות התזונה לבריאות הגוף ולחיוניות שלנו. הרגלי תזונה הם דבר שאפשר להקנות לאדם עוד משנות החיים הראשונות וככל שההרגל הבריא מתורגל בגיל צעיר יותר, כך ירבו הסיכויים שהוא יושרש ויקוים לאורך כל החיים ובקלות רבה יותר. המרכיב השני  המלווה את האדם הבריא הוא היכולת לערוך שינויים בהתאם למצב ולתקופות חיים שונות. המשטר התזונאי של הילד שונה משל המבוגר ושונה מזה של הגוף המזדקן. בכל תקופה בחיים חשוב לאמץ תזונה התואמת את דרישות הגיל.

ילדות

החיים של ילדים מלאי פעילות: ספורטיבית, חברתית, לימודית, שכל אחת מאלה דורשת משאבי אנרגיה גדולים. במקביל, הגוף צומח, מתפתח ומשתנה והשינויים הגופניים הגדולים מחייבים תזונה מתאימה. את צרכי האנרגיה הגדולים של הילדות והנעורים חשוב לתמוך בתזונה עשיר בפחמימות מורכבות – כאלה שמפרקות לאט בגוף ומספקות אנרגיה לאורך זמן ממושך. בנוסף, את צרכי הגדילה וההתפתחות יש לגבות בתזונה עתירת חלבונים, שנחשבים לאבני הבניין של הגוף וגם בברזל, סידן, מינרלים וויטמינים מכל הסוגים. גיל הילדות הוא הגיל שבו קל ביותר להטמיע באדם הרגלי תזונה ואורח חיים בריא.

בגרות

בגילאים הבוגרים הגוף כבר סיים את תהליך הגדילה, אך החיים לא נעשים קלים יותר ועדיין נדרשת לנו אנרגיה רבה לקיים חיי עבודה וגידול ילדים. חילוף החומרים וקצב שריפת הקלוריות מתחיל להאט בהשוואה לילדים, מה שאומר שאנחנו זקוקים לפחות קלוריות אבל ליותר פעילות ספורטיבית שתאפשר חילוף חומרים מהיר יותר ושריפת קלוריות מיטבית.

עם שריפת קלוריות נמוכה וחילוף חומרים איטי, הפחמימות בגופנו, ובעיקר הפחמימות הלא מורכבות שיוצרות עודף גלוקוז בדם יכולות להיהפך לשומן ולכן הסיכוי להשמנה בגיל הבוגר גדול יותר. דווקא כמבוגרים האחראיים לגופנו, אנחנו לא תמיד מצליחים לשמור על אורח חיים בריא. דווקא בבגרות ישנה חשיבות עצומה לכך שלא ניתן לאורח החיים המהיר והעמוס לפגוע בשלווה, בשעות השינה, בתזונה נכונה ובריאה ובזמן איכות שיוקדש לפעילות ספורטיבית.

הריון

גופה של האישה ההרה משתמש בכל המשאבים העומדים לרשותו כדי לספק לעובר את כל צרכי ההתפתחות שלו. לכן, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה בזמן ההיריון, לשים דגש מיוחד על ויטמינים ומינרליים ולהיזהר ממזונות לא מבושלים מספיק כי יכולים להביא להרעלת התינוק. בחלק מהמקרים גם יומלץ על צמצום בפחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה, כמו פירות, כדי למזער את הסיכון לסוכרת הריון.

 גיל המעבר

גיל המעבר אף הוא גיל של שינוי, המתבטא בין היתר בשינויים הורמונליים המלווים בגלי חום ותופעות לא נעימות אחרות. בגלל חילוף החומרים האיטי וכדי לשמור על הגוף, מומלץ להתמיד במאמצים לקיים פעילות ספורטיבית סדירה ומותאמת. הסיכון לחלות במחלות כמו סכרת או מחלות כלי דם ולב גבוה יותר. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ובשומנים לא רווים יחד עם פעילות ספורטיבית מסייעת לשמירה על איזון של רמת הכולסטרול בגוף ולחץ הדם.

כמו בכל גיל, מומלץ להימנע ממזונות העשירים בפחמימות פשוטות (שמעלות את רמת הסוכר בדם) ולהקפיד על מזונות מלאים (אורז מלא, לחם מלא, שיבולת שועל וכדומה). בנוסף, בגלל החלשות העצמות והסיכון המוגבר לאוסטיאופורוזיס, מומלץ להעשיר את התזונה גם בסידן.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב דיאטות ואורח חיים בריא, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *