השמנה וסוכרת – מה הקשר ביניהם?

סכרתהתפוצה של מחלת הסוכרת עולה בהתמדה עם השנים, יחד עם התופעה המערבית של השמנת יתר ובתמיכה של הרגלי התזונה הלקויים של רבים מאיתנו. הסוכרת הנפוצה ביותר, סוכרת מסוג 2, פורצת ב-90% מהמקרים אצל אנשים בעלי משקל עודף ובעיקר אצל בעלי משקל עודף באופן קיצוני. סוכרת היא למעשה מחלה הקשורה לאיזון רמות הסוכר בגוף ועודף הסוכר הפשוט בגוף – הגלוקוז מהווה אבן היסוד לייצור השומן. עודף של רקמות שומניות, בעיקר באברים הפנימיים – בכבד, בכליה ובלבלב מזרזים את התפתחותה של סוכרת מסוג 2.

מחלת הסוכרת והקשר שלה להשמנה

המזונות שאנו צורכים כוללים בין היתר פחמימות. הפחמימות הם במידה רבה מקורות האנרגיה של הגוף וצריכה מאוזנת ונכונה שלהם חיונית לתפקודו. עודף גלוקוז מוציא את הגוף מהאיזון הטבעי שלו והוא מפעיל תאים המפעילים את הפרשת האינסולין מהלבלב. אינסולין הוא הורמון שתפקידו בספיגת הגלוקוז מהדם אל התאים. בעודף הוא יהפוך לשומן שיתאחסן בתאי השומן. בזמן שסוכרים מורכבים בכמות הנכונה מסייעים תהליך פרוק השומן, סוכרים פשוטים בכמות מופרזת גורמים להיווצרותם – כלומר להשמנה.

רקמות שומניות באברים הפנימיים של הגוף הם מהגורמים המרכזיים להתפתחות סוכרת מסוג 2 – סוכרת שבתחילתה הפרשת האינסולין תקינה, אבל הגוף לא מגיב טוב לאינסולין והגלוקוז העודף לא נספג אל התאים  אלא נשאר במחזור הדם. השומן בגוף מפריע לקליטת האינסולין ובטווח הארוך נפגעים גם התאים המביאים ליצור אינסולין.

אורח חיים בריא כתרופה לסוכרת

סוכרת נגרמת גם מגורמים גנטיים אך במרבית המקרים ניתן היה למנוע אותה באמצעות אורח חיים בריא ותזונה נבונה יותר. העולם הקולינרי שמקיף אותנו מלא באפשרות תזונה לא בריאות: במזונות מעובדים ומזון מהיר עתיר שומנים, מלח וסוכרים פשוטים. הבחירה הראשונה למי שמעוניין להימנע מסוכרת היא קודם כל להמעיט באכילה בחוץ ובמיוחד של מזונות מהירים, שופעי שמן ומטוגנים. תזונה ביתית המשתמשת במזונות טריים ולא מעובדים, תמיד תהיה בריאה יותר ובודאי שטוב יותר כשאתם יודעים מה באמת יש באוכל שאתם אוכלים.

שנית, התנזרות מפחמימות היא מתכון מוצלח להרס והחלשת הגוף. הפחמימות חיוניות לנו בדיוק כמו כל מרכיב תזונתי אחר ולמעשה הן מסייעות לפירוק שומנים בגוף. מה שחשוב הוא להבדיל בין פחמימות מורכבות לפשוטות  ולהרבות במזונות בעלי ערך גליקמי נמוך על חשבון מזונות עם אינדקס גליקמי גבוה. במחקרים רבים הוכח שתזונה נכונה והפחתה במשקל מיטיבה מאוד עם תסמיני הסוכרת של סוכרתיים ולפעמים מעלימה אותם קליל.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *