סינדרום מטבולי, דלקת ומה שביניהם

"סינדרום מטבולי", הוא קומץ של תופעות שמתחילות מעובדה פשוטה, שומן באזור הבטן. קיים קשר הדוק מאוד בין שומן באזור הבטן ורמות גבוהות של אינסולין (ההורמון שבאמצעותו גלוקוז בדם (סוכרים) נקלט בתאים). הרמות הגבוהות של אינסולין גורמות ליתר לחץ דם, יתר טריגליצרידים (שומנים בדם), HDL (כולסטרול טוב) נמוך, רמות גבוהות של חומצת שתן, רמות גלוקוז (סוכר) בדם מעל הנורמה וכאמור שומן באזור הבטן. אם שלוש מתוך התופעות שצוינו מופיעות, אתה סובל מ"הסינדרום המטבולי". אפשר להבין שמדובר במעגל קסמים. שומן בבטן גורם לרמות גבוהות של אינסולין בדם, ככל שהאינסולין עולה, נגרמת עוד השמנה ביטנית. תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. הסיכון למחלת לב למי שסובל מהסינדרום המטבולית, גבוה מאוד כמו הסיכון למחלת לב אצל חולי סוכרת. בנוסף 50% מהאנשים בהם התגלה גלוקוז מעל 110מג'% יהפכו לסכרתיים תוך 10 שנים. על פי מה שידוע מנתונים אמריקאים, 22% מהאוכלוסייה מעל גיל 40, 33% מעל גיל 50 ו-44% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלים מהסנדרום המטבולי.

מתברר שדלקת ((inflammation משחקת תפקיד גם בסינדרום מטבולי, גם בסוכרת וגם בתהליך של מחלת לב. תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. ככל שאנחנו צוברים בגוף יותר תוכן פרואניפלמטורי (מעודד דלקת), הרגישות לאינסולין נמוכה יותר (האינסולין לא נקלט טוב ומצטבר בדם), דופן התאים מתפקד פחות טוב ולכן מופיעות מחלות כגון הסנדרום המטבולי, סוכרת ומחלת לב. גם ההיפך נכון, תזונה המגבילה את הגורמים המעודדים דלקת ותורמת ליצירת גורמים אנטי דלקתיים, גורמת לתפקוד טוב יותר של האינסולין; לכן הוא לא מצטבר בדם; משפרת את תפקוד דופן התאים ומונעת את המחלות שצוינו, כולל את הסינדרום המסוכן.

הגורמים המעודדים דלקת שהגוף מייצר הם: אינטרלאוקין 6 (IL-6), TNF-α, CRP, פיברינוגן, SAA, E-selectin ו-VCAM-1. הגוף מייצר גם את האדיפונקטין שהוא גורם מדכא דלקת.

מרכיבים בתזונה מעודדי דלקת הם:

  • שומנים רווים (שומן מן החי) מעודדים את הייצור של IL-6, CRP ו-E-selectin
  • שומני טרנס (שומן מן הצומח שעל ידי תהליך תעשייתי נהפך לשומן מוקשה בחלקו) מעודדים ייצור של IL-6, CRP ו-E-selectin ו-VCAM-1.
  • מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מעודדים ייצור CRP

מרכיבים בתזונה מדכאי דלקת הם:

  • שומנים חד בלתי רווים (המצוים בשמן זית, שקדים, טחינה) מדכאים את הייצור של IL-6.
  • שומנים אומגה 3 (במיוחד מן הצומח כמו בגרעיני פשתן, שמן קנולה, אגוזי המלך) מדכאים את הייצור של , IL-6 TNF-α, CRP ו-E-selectin ו-VCAM-1.

סיבים תזונתיים מדכאים את ייצור ה-CRP

אלכוהול בכמות מתונה (2 כוסיות לגבר, כוסית לאישה) מדכא יימור IL-6 אך בכמות מוגזמת מעודד ייצור IL-6 ו- TNF-α.

התזונה המומלצת להפחתת דלקת המעורבת בסינדרום המטבולי, סוכרת ומחלת לב, מורכבת משומנים חד בלתי רווים (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים), מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך , סיבים תזונתיים, מזונות עשירים באומגה 3 מן החי (דגים) ומן הצומח (גרעיני פשתן,שמן קנולה, אגוזי המלך), אלכוהול במתינות ומוגבלת בשומן מן החי (בשר שמן, גבינות צהובות, חמאה, שמנת) ושומני טרנס (דברי מאפה למיניהם המיוצרים משומן מוקשה בחלקו).

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *