האם שומן בריא ללב?

נהוג לחשוב ששומן במזון גורם למחלות לב. במלים אחרות, שומן הוא מזון רע. מתברר שמדובר באמרה מוטעית, לא כמות השומן הכי חשובה, אלא איכותו. בארצות כמו פינלנד וארצות הברית, ארצות בהן צורכים כמויות גדולות של שומן, מופיעה שכיחות גבוהה של מחלות לב, לעומת זאת ביפן במקביל לצריכת שומן נמוכה, נראית רמה נמוכה של המחלה. מצב זה תומך במחשבה ששומן באופן כללי לא טוב ללב. לעומת זאת באי כרתים שביוון, המקום עם שכיחות מחלות הלב מהנמוכים בעולם, צורכים הרבה שומן, ממש כמו בפינלנד ובארצות הברית אבל סוג השומן שהם צורכים שונה. מכאן ניתן להבין שקיימים שומנים המזיקים ללב אך קיימים גם שומנים המגינים על בריאות הלב.

כדי להסביר זאת יש לחלק את השומנים במזון לשתי קבוצות עיקריות:

1.שומנים המזיקים לעורקי הלב

2.שומנים המגינים על הלב

ישנם שני סוגי שומן המזיקים לעורקים המגיעים אל הלב ותורמים להיווצרות חסימות בתוכם:

א. שומן המצוי בעיקר בחי, הכוונה למוצרי בשר וחלב, שמו המדעי הוא "שומן רווי". למרות שהשומן הרווי מאפיין שומן מן החי, קיים יוצא מן הכלל, השומן שבשמן דקלים וקוקוס (שהוא אינו מן החי) בעיקרו רווי, שומן זה מעלה את רמת הכולסטרול בדם ומהווה גורם סיכון למחלת לב.

ב. שומן נוזלי שמקורו מן הצומח (כלומר שמן) שעל ידי תהליך תעשייתי נהפך למוצק (ניתן למצוא אותו בדברי מאפה למיניהם ובמרגרינות קשות). שמו המדעי "שומן טרנס" אך אפשר לזהות אותו כ"שומן מוקשה בחלקו" בין הרכיבים שמרכיבים את המזונות.

שומן זה נמכר לנו במשך שנים כרכיב בריאותי, מפני שמדובר בשומן שבהיותו צמחי לא מכיל כולסטרול. במהלך העשור האחרון ובעקבות מחקר מעמיק התברר לנו שאותו "שומן מוקשה" מזיק לעורקי הלב לא פחות מהשומן מן החי.

איך נזהה את שני השומנים הללו במזון שאנו קונים?

בעולם כולו מוכר הכולסטרול כאחד הגורמים העיקרים למחלת לב. זו הסיבה כי על עטיפות מוצרי המזון אותם אנו קונים מצוין כי המוצר הוא "ללא כולסטרול". האם רק על האמירה הזו אנו יכולים להסתמך כצרכנים? האם העובדה שהמוצר הוא ללא כולסטרול מבטיח לנו שאותו המוצר לא מעלה את הכולסטרול בגופינו? ובכן התשובה היא לא.

מוצר המכיל שומן רווי או שומן מוקשה בחלקו מעלה את רמת הכולסטרול בגופנו ללא קשר לתכולת הכולסטרול במוצר.

עלינו כצרכנים מוטלת האחריות לשים לב לדברים הבאים:

א. לבדוק את תכולת השומן הרווי בטבלת הרכיבים התזונתיים.

ב. לבדוק האם המוצר מכיל "שומן מוקשה בחלקו" ברשימת הרכיבים המרכיבים את המוצר.

השומנים המגינים על הלב הם שומנים מן הצומח כמו שמן זית, שמן חריע, קנולה, אגוזים ושקדים.

השומנים המגינים מתחלקים ל-3 סוגים:

א. שומן המצוי בעיקר בשמן זית, אבוקדו, אגוזים ושקדים. שמו המדעי הוא "חד-בלתי-רווי", שומן זה מגן בפני מחלת לב בכמה

מישורים: מוריד את רמות הכולסטרול ומפחית תהליכים המזיקים לעורקי הלב. ההמלצה כיום היא לצרוך שומן מסוג זה כדי להפחית את ההופעה של מחלת לב.

ב. שומן המצוי בעיקר בשמן תירס, חריע, חמניות, טחינה. שמו המדעי הוא "אומגה 6". גם שומן זה מוריד את רמות הכולסטרול וידוע בתכונותיו המונעות מחלת לב.

ג. שמן דגים או "אומגה 3": שומן ייחודי לדגים מהים הצפוני (סול, בקלה, הליבוט, זהבון, סלמון, מקרל, טונה). ניתן לקבלו גם מהצומח משמן קנולה, גרעיני פשתן ואגוזי המלך. שומנים אלו מפחיתים את התחלואה והתמותה ממחלת לב, לכן מומלץ לצרוך דגים אלו לפחות פעמיים בשבוע או לקבל את ה"אומגה 3" ממקור צמחי. שומן זה הכרחי, מכיוון שהגוף לא מסוגל לייצר אותו, וקיימת נטייה לא לצרוך מספיק ממנו, על כן חשוב מאוד לדאוג למקורות טובים וזמינים שלו.

לסיכום

נושא השומנים במזון ובריאות הלב מורכב מאוד, צריך הרבה ידע כדי לאכול את המזון הנכון שישמור על ליבנו בריא לאורך שנים.

חברות מזון תעזורנה אם תציינה באותיות גדולות על גבי מוצריהן לא רק את אי נוכחות הכולסטרול אלא גם את נוכחותם או אי נוכחותם של שומנים מזיקים כמו שומן רווי או שומן מוקשה ושומנים מגינים כמו אלו שצוינו לעיל.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב הורדת כולסטרול ומניעת מחלות לב, מאמרים וכתבות ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *