דוקטור נסטור - דיאטן קליני > מאמרים וכתבות > משלוחי מנות בחג הפורים

משלוחי מנות בחג הפורים

חג פורים מגיע ומגביר את האפידמיה החדשה בעולם המערבי, הדיאבסיטי. ד"ר נסטור ליפובצקי מסביר.

חג הפורים הגיע ואיתו ההרגל חסר הפרופורציות של משלוח מנות. למרות שהחג שאמור להיות יום הודיה לאלוהים על ההצלה של היהודים באיפריה הפרסית מרצח עם שתיכנן עבורם המן , התאפיין בתחילתו במתנות לאביונים,זאת אומרת תרומה ומשלוח מנות עם מוצרי צריכה בסיסים לחסרי ממון, אנחנו עשינו מימנו חג של זלילה, שגרוע מכל, מתמשך לאורך החודש בעקבות המשלוחי מנות הענקיים המורכבים מטונות של סוכר ושומן. הרמב"ם ציין כי "מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו" וטוב היה אם היינו חוזרים לבסיס הזה שכן היינו אולי מצילים את עצמנו ואת ילדינו מהאפידמיה השוטפת את העולם המערבי וחג זה יכול רק להגביר,את הדיאבסיטי.

לאחרונה מתחילים להישמע יותר ויותר קולות בתקשורת המזהירים ממצב ההשמנה ההולך וגובר אצל מבוגרים וילדים. על פי חישובים עדכניים מספר הסובלים מהשמנת יתר בעולם ב-2020 יהיה 300 מיליון. למרות שהשמנה הינה הבעיה המסתמנת כחמורה ביותר בחיינו, לא קיימת עד היום תוכנית לאומית למיגור הבעיה. בתי ספר, הורים ומנהיגים, עיוורים למה שמתפתח, משבר בריאותי גדול יותר מאסון העישון.

מספיק רק להסתכל על המספרים ולהבין עד כמה השילוב של השמנה וסוכרת הולך ומתפשט בעולם המערבי כולל בישראל. במשך עשור הימצאות מחלת הסוכרת הכפילה את עצמה בארצות הברית ועל פי נתונים בארץ קיימת עליה של 1% כל שנה,על פי חישוב מספר חולי הסוכרת בישראל עשויים להגיע ל-1.2 מיליון. יש להניח גם ששליש מחולי הסוכרת אינם יודעים על מחלתם, כי בהרבה מקרים המחלה לא באה לידי ביטוי עד שהיא מופיעה כקטסטרופה רפואית.

מעל 18 מיליון אמריקאים סובלים מסוכרת, 90 אחוזים מהם סובלים מסוכרת המושפעת מהסביבה, מה שפעם נקרא סוכרת מבוגרים, רק שהשם לא בשימוש משנת 1997 כי המציאות השתנתה. בעשור האחרון השמנת יתר מכה גם בילדים ונערים ברמות כאלו שגם סוכרת מבוגרים התחילה להופיע אצלם כמחלה פעילה או במצב של טרום סוכרת, מצב בו ערכי הגלוקוז בדם מתחילים לעלות מעל הנורמה עד שהערכים עולים לרמה של סוכרת.

ומה הסיבה לאפידמיה המתפתחת? משקל יתר והשמנת יתר, במיוחד כזו שכמות גדולה של תאי שומן מצטברים באזור הבטן. אני נתקל הרבה במטופלים חדשים שאומרים לי "יש לי קצת סוכר" כאילו מדובר במשהו לא כל כך משמעותי. למעשה מדובר במחלה לכל דבר אשר גורמת בסופו של דבר לתופעות חמורות כגון, אי ספיקת כליות, פגיעה ביכולת המינית, עיוורון, מחלת לב וכריתת רגליים. שלא כמחלות קשות אחרות, דווקא סוכרת מסוג 2 ניתנת לאבחון בקלות. כאשר הסוכר (גלוקוז) בדם בצום עולה מעל 100 מג' לדציליטר דם, זה סימן לטרום סוכרת, זאת אומרת לסיכון גבוה לפתח סוכרת במהלך ה-10 השנים הקרובות.

השומן המצטבר בבטן הינו מאוד פעיל. תאי השומן מפרישים כימיקלים שמגבירים את הצטברות השומן, מעגל קסמים שבו שומן מנציח את עצמו. התוצאה היא התנגדות התאים לפעילותו של הורמון האינסולין, אינסולין מאפשר לסוכר בדם להפוך לאנרגיה ומעודד אגירת שומן. כך רמות הסוכר בדם עולות עם הגברת ההתנגדות לאינסולין, הלבלב שמפריש את האינסולין, מפריש עוד ועוד ממנו, מה שמעודד עוד יותר את אגירת השומן בתאי השומן, עד שבלוטת הלבלב מתעייפת והיכולת שלה להפריש אינסולין נפגעת. בשלבים אלה רמות הסוכר בדם תעבורנה את הערך 126 לדציליטר, אז יש לך סוכרת.

מחקרים אפידמיולוגים מראים שהשמנה וסוכרת מסוג 2 הולכים ברוב המקרים יד ביד. מפני שמדובר היום על מימדים של אפידמיה מקבילה של השמנה וסוכרת נוצר מושג חדש שמקשר ביניהם, דיאבסיטי (Diabesity=diabetes+obesity). הסיבות לכך רבות: חיים לא פעילים, מגה מנות, אכילה רגשית, איכות תזונתית נמוכה מאוד של המזון. משמעות הדבר היא, הרבה קלוריות עם מעט מדי רכיבים מזינים.

המבנה הכלכלי שלנו גורם שיהיה זול יותר לאכול צ'יפס מאשר פירות וירקות, התקשורת מעודדת ילדים ומבוגרים לאכול את המזון הלא נכון ויותר מדי ממנו. אפשר אפילו להגיד שאנחנו מגדירים התקדמות על פי הכמות ולא האיכות של המאכלים שאנחנו אוכלים. חג פורים הוא דוגמא קלאסית לכך. ילדים מתחרים ביניהם על משלוח המנות העשיר יותר בממתקים, והגדול יותר. זה מתבטא ביותר סוכר, יותר שומן, יותר קלוריות ומכאן יותר דיאבסיטי.

סיבה נוספת לכך היא הדוגמא הלא טובה בבתי ספר, בהם מכונות אוטומטיות מוכרות פחיות מיץ וחטיפים אך לא משהו בריא. מחקרים מראים קשר ישיר בין אכילת מזון מהיר לא בריא לבין עליה במשקל והתפתחות טרום סוכרת.

שני מחקרים רציניים ומבוקרים האחד אמריקאי והשני פיני, הראו שטיפול באנשים בעודף משקל באמצעות תזונה מתאימה, יחד עם פעילות גופנית וירידה מתונה במשקל מקטינים ב-58% את הסיכון להופעה של מקרים חדשים של סוכרת.

בעיית ההשמנה והסוכרת הינם לא רק בעיה פיזיולוגית אלא גם בעיה של תפיסה פילוסופית לא נכונה של הבעיה והפיתרון, יש לנו באופן כללי את הדעה שקיים פיתרון מהיר לכל בעיה, במיוחד לגבי ירידה במשקל. אנחנו מחפשים את דיאטת הכאסח, את כדור הפלא ואפילו את ניתוח שיפתור את הבעיה בדרך קסם.

הגיע הזמן לשנות גישה ולחשוב על בניית מודל שיקומי של שליטה על המשקל. למה? כי המושג שיקום מסגיר בתוכו את המחויבות לתהליך ארוך והידיעה שהאפשרות לעלות במשקל חזרה אורבת לנו בפינה ואף פעם לא נעלמת. לטיפול היחידני הנוגע ברוב ההיבטים של הבעיה יש את הסיכוי הגדול ביותר להצליח. שיקום כוונתו החזרת היכולות האבודות לשלוט בעצמנו. זו עבודה מלאת תקווה כי משמועתה להאמין שלאדם קיימת היכולת להתקדם, להרגיש טוב יותר, לשמור על משקל בריא ולהוסיף חיים בריאים לשנים רבות. המודל השיקומי לשליטה על המשקל כולל בתוכו היבטים רבים, תזונתיים, היבטים של פעילות ותנועה ממוקדת, שינוי בגישה ובפסיכולוגיה של האכילה. קיימים היום הידע והיכולת לעצור את השילוב של השמנה וסוכרת, הדיאבסיטי, רק צריך לבחור בפיתרון הנכון, לא בפיתרון הקל לטווח קצר אך מאכזב לטווח ארוך.

חובה עלינו לשנות את הגישה, וחג פורים והעיוות שנוצר בנושא משלוח המנות יכול להיות אחד מהשינויים הראשונים שהיינו צריכים לעשות למען בריאות ילדנו. אנחנו בשלב המתפתח של אפידמית הדיאבסיטי ואין ברירה אלא לשנות את הסביבה בה אנחנו חיים וילדנו גדלים.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב מאמרים וכתבות, תזונה בחגים ותוייג תחת , , , , , , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *