דוקטור נסטור - דיאטן קליני > מאמרים וכתבות > מיתוסים לגבי אימון גופני

מיתוסים לגבי אימון גופני

תזונת ספורטכל אחד מאיתנו שואף להיראות במיטבו, מהסיבה הזאת כולנו מנסים מדי פעם להתאמן. המידע שאנחנו מקבלים אינו אחיד ומשתנה כל הזמן.

להלן 9 מיתוסים ועובדה אחת כדי להיות בכושר וכן לדעת מה נכון ומבוסס מדעית ומה לא.

1. מיתוס: הבוקר הוא הזמן הטוב ביותר להתאמן כי המטבוליזם מתעורר

הנכון: לגוף קצב יומי אשר מראה כי רוב הפעילות ההורמונאלית נמצאת במינימום פעילות בשעות הלילה ורק לקראת שעה 9 עד 10בבוקר חוזרת לרמות פעילות גבוהות ונשאר כך לאורך היום, על כן אין סיבה להתאמן דווקא בבוקר אלא אם אתה מרגיש נוח עם השעות האלה.

קיימת שונות גבוהה בין אנשים בנושא הקצב היומי, לכן אפשר להתאמן בכל שעה שנוח לכל אחד ואחד . כל שעה טובה.

2. מיתוס: אם לא תתאמן השרירים שלך יהפכו לשומן

הנכון: שריר ושומן לא הופכים אחד לשני. כאשר אתה מתאמן פחות אתה מאבד שריר (השריר נהיה קטן יותר) וקרוב לודאי תעלה במשקל כי אתה ממשיך לאכול את אותה כמות של מזון כמו בזמן שהתאמנת. לכן נראה כאילו שהשריר הפך לשומן. כאשר אתה חוזר לאימונים ומאבד משקל, מסת השריר עולה ובמקביל אתה משתמש בשומן בתור אנרגיה. לכן הדבר הנראה כאילו השומן הפך לשריר. כמובן קיימת הסוגיה של פעילות אירובית מול פעילות כוח, שבראשונה יש יותר נטייה להוריד אחוזי שומן ובשנייה לעלות את מסת השריר והשילוב יביא לתוצאות הטובות ביותר.

3. מיתוס: הדרך היחידה לשיפור פעילות הלב הוא באימון רצוף של לפחות 30 דקות. לפעילות קצרה אין ערך

הנכון: מחקרים עדכניים מראים שחזרה במשך היום על פעילות קצרת טווח – אפילו 5 דקות כל פעם- במשך היום מוסיפה לבריאות הלב. למרות זאת פעילות רצופה עדיפה. זכור, חשוב להוסיף פעילות יזומה ביום שלך, אפילו לכמה דקות. לדוגמא, החנה את הרכב רחוק מהמקום שאליו עליך להגיע ולך ברגל.

4. מיתוס: אם אני מזיע סימן שאני מוריד משקל

הנכון : כאשר אנחנו מזיעים בזמן פעילות מוגברת, אנחנו מאבדים נוזלים. זאת הסיבה לירידה במשקל.

לאחר האימון (או בזמן אימון) כאשר אנו שותים הנוזלים חוזרים אלינו. שתייה חשובה לשמירה על מלחים שבגוף ואיזון נוזלי הגוף. לכן יש לזכור שמדובר בירידה בנוזלים ולא במשקל וחשוב מאוד להקפיד ולהחזיר את הנוזלים לגוף.

5. מיתוס: תתרכז במיוחד בתרגילי בטן כדי להוריד את הכרס

הנכון: אין אפשרות לדעת מאיפה השומן ירד. קרוב לוודאי הוא ירד מהמקום שבו הוא מתרכז בעיקר. גם נטיות גנטיות תשפענה על מקום הירידה בשומן.

עבודה על תרגילי בטן תעזור לחזק את שרירי האזור ואם תוריד על ידי תזונה מתאימה את אחוזי השומן, השרירים המחוזקים יהיו בולטים יותר.

6. מיתוס: לא כדאי לאישה לעשות משקולות כי שריריה יתנפחו כמו אצל גבר

הנכון: נשים שונות מגברים מבחינה הורמונאלית. לכן אינן מסוגלות לנפח את השרירים כמו גבר (למעט מקרים יוצאי דופן, אפשר לראות במגזינים של מרימות משקולות, וגם שם הן לא מגיעות לרמות השריר של גברים שמתאמנים באותה מידה). פעילות כוח תגרום לחיטוב גוף האישה ולא לניפוח שריר לא אסטטי.

7. מיתוס: ילדים שיעסקו באימון כוח יפגעו בכושר הגדילה

הנכון: מחקרים עדכניים מראים שאין פגיעה כלשהי בגדילה אצל ילדים שמבצעים פעילות גופנית אירובית או כוח. אבל חשוב לזכור, ילדים שמבצעים פעילות גופנית צריכים לאכול בהתאם כדי לא לפגוע בגדילה, הספורט שמבצעים והצרכים הבסיסיים של הגוף. לכן חשוב לקבל הדרכה נכונה לפעילות גופנית מותאמת לילד מבחינת עומס ויעוץ תזונתי כדי להתאים את התזונה. תזונה לא מספקת אצל ילד ספורטאי עלולה לפגוע בגדילה.

8. מיתוס: משקה איזוטוני גורם לתגובה מוגזמת של אינסולין

הנכון: קיימת תגובה מזערית של אינסולין כתגובה למשקאות איזוטוניים במנוחה או בזמן פעילות. שחרור אינסולין הוא תגובה טבעית לאכילת מזון המכיל פחמימות. רמות גבוהות של פחמימות פשוטות (סוכרים) גורמות לתגובת אינסולין בולטת יותר. למשקאות איזוטוניים, רמה נמוכה של פחמימות וצורכים אותם בדרך כלל בזמן פעילות, מה שבולם את תגובת האינסולין. עליה קלה ברמות האינסולין בזמן הפעילות עוזרת להגביר את קליטת הגלוקוז על ידי התאים והשימוש על ידי השרירים, מה שמשפר את התוצאות הספורטיביות.

9. מיתוס: ספורטאים אירוביים לא צריכים תוספת חלבון כמו ספורטאי כוח

הנכון: העוסק בספורט כוח משתמש בחלבון השריר ובפחמימות וכלל לא בשומן. פעילות אירובית מאפשרת שימוש בשומן בתור אנרגיה. תהליך השימוש בשומן אורך מספר דקות (בין 8 דקות אצל ספורטאים תחרותיים לבין 20 פלוס אצל לא ספורטאים. בכל זאת ספורט אירובי, צורך גם חלבון מהשריר בתור אנרגיה לאורך כל זמן הפעילות לכן גםם במקרה של פעילות אירובית חשוב מאוד לקבל מספיק חלבון. הצריכה של חלבון של מתאמן בפעילות אירובית נעה בין 1.2 ל-1.6 גר' חלבון לקג' (לעומת 0.8 גר' חלבון באוכלוסייה הכללית).

עובדה: לשמירה על שרירים ועצמות חזקות ומניעת סוכרת יש להרים משקולות

לפעילות כוח יתרונות רבים. כולל הרגשה טובה, עליה במסת השריר, עליה בצפיפות העצם, שיפור רגישות התאים לאינסולין (יתרון במניעת מחלת הסוכרת). תהיו בטוחים לצרוך דיאטה עם מספיק חלבון (לבניית השריר), פחמימות (הדלק שמאפשר אימון בריא ונכון), ומספיק סידן וויטמין D (עבור העצמות). עם זאת מומלץ לשלב אימון כוח עם אימון אירובי לקבלת התוצאות הטובות ביותר.

העמדה של דוקטור נסטור: בחיים הלא פעילים שאנו חיים, חשוב מאוד לדאוג לפעילות גופנית יזומה. בהתחלה קשה להאמין כי אפשר להינות מהפעילות, שהרי השרירים לא חזקים והכושר ירוד. אם נבצע אימונים נכונים ותחת הדרכה נכונה, תוך זמן קצר השרירים יתחזקו, הכושר יעלה ונהנה מכל רגע. שילוב של פעילות אירובית וכוח מומלץ כדי להגיע לשיפור הגופני המרבי.

שתפו עם חבריכם
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
מאמר זה פורסם ב מאמרים וכתבות, תזונה לספורטאים ותוייג תחת , , , , , . שמור במועדפים את הקישור הישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *